Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Alla fotografer får gå från NSD och Kuriren

Publicerad: 1 September 2015, 12:29

UPPDATERAD. "Den digitala omställningen kräver flexibilitet", säger NSD:s chefredaktör Kalle Sandhammar till Medievärlden.


Ämnen i artikeln:

Norrländska Socialdemokraten

Det handlar om totalt 18 tjänster som försvinner från Norrländska Socialdemokraten och Norrbottens-Kuriren när tidningarna måste spara pengar, rapporterar SVT Norrbotten. Samtliga fotografer får lämna sina tjänster.

Det var i slutet av förra veckan som styrelsen fattade beslut om ett sparpaket. Personalen på de bägge tidningarna informerades om förändringarna under tisdagen. I ett mejl till Medievärlden säger Kalle Sandhammar, chefredaktör och ansvarig utgivare för NSD, att beslutet att hålla efter kostnaderna är nödvändigt trots att flera tidigare satsningar som gjorts varit framgångsrika.

Kalle Sandhammar skriver vidare att den digitala omställningen kräver flexibilitet och gör att multikompetens blir viktigare och måste ersätta viss specialitet. När fotograferna försvinner får tidningens reportar själva fotografera, något flera av dem redan gör i dag. Dessutom kommer tidningen att utöka sin frilansbudget.

Hur har det här beskedet tagits emot?

”Det är klart att det aldrig är roligt när medarbetare måste lämna tidningen. Vi har jätteduktiga fotografer, så det är en smäll och jag känner med de som drabbas. Men vi avskaffar inte bilden bara för att vi väljer att jobba annorlunda med fotot.”

Vad innebär det här för tidningen?

”Man kompenserar inte rakt av för bra fotografer. Det är bara att erkänna. Men vi kommer fortsatt att ha bra bildjobb i NSD. Till exempel ser jag framför mig att sport och vissa reportagejobb fortfarande kommer att tas av fotografer.”

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.