Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

”Alla älskade Metro – trist att det slutar i en krasch”

Publicerad: 25 Mars 2019, 13:56

Leif Holmqvist. Foto: Andreas Elgstrand

Metros sönderfall inför öppen ridå är enbart sorgligt. Där finns så många duktiga medarbetare och Metro fungerade länge som en plantskola för chefer som gick vidare till ”finare” tidningar, skriver Leif Holmkvist i en kommentar till tidningens ekonomiska problem.


Ämnen i artikeln:

Metro

Som frilans lär man sig att kunder är olika svåra att jobba åt. När man ringer på uppdrag av SVT eller Fokus ringer oftast makthavaren tillbaka snabbt. Men jag har aldrig upplevt en kund som var så lätt att jobba för som Metro. ”Jaså Metro, kul, du jag ringer så fort mötet är över.”

Det kan vara svårt att tro i dag när Metro misskötts gravt av ägaren, men länge verkade alla älska den lilla gratistidningen. Utom möjligen Bonnier, som förlorade nära en miljard när Metro under sju svåra år dagligen spöade deras konkurrent City.

Metro startade den 13 februari 1995 med kvällstidningens format och morgontidningens strikta nyhetsvärdering. Den hade mycket som andra tidningar saknade: många notiser, bra nyhetsgrafik, modern design, överraskande kolumnister och var befriad från politiska pekpinnar.

Dessutom var den lättillgänglig och gratis, vilket gjorde att Metro nådde nya läsare bland invandrare och unga som annars aldrig hade funderat på att köpa tidning. Pensionärer hämtade buntvis till boenden och Metro låg i väntrum, hos frisören och på caféerna.

Men framför allt lästes Metro på bussar och i tunnelbanan. Den var lagom stor att läsa mellan Skarpnäck och Hötorget eller Björknäs och Slussen. Den lästes för att folk hade tid att läsa när barnen var lämnade och jobbet väntade om en halvtimma. Annonsörerna gillade Metroläsare som tänkte ”just det, jag kan slinka i på HM efter jobbet eller gå till Coop och köpa nåt till middan”. Metro gick med vinst från första året.

Det exklusiva distributionsavtalet med SL var ovärderligt för Metros framgång och en ständig källa till irritation hos Bonnier som först 2002 vågade starta konkurrenten City. Två år tidigare hade Stockholm News försökt, men knäcktes av Kinneviks spoiler Everyday. Senare försökte Schibsted med Punkt.se, som också blev ett fiasko.

Metro var etablerad, tjänade pengar och växte internationellt. När Metro var som störst fanns den i 124 städer i 21 länder med 74 editioner och en upplaga på 8,5 miljoner och en räckvidd på 18 miljoner.

Men allt har sin tid. För tio år sedan lyste Nackabussarna gröna av gratistidningar på väg mot Slussen, bara brutna av enstaka rosa DI. För sju år sedan var säten fyllda med smarta telefonläsare och någon DI. Strukturomvandlingen slog hårt mot Metro och ryktena började gå om att Cristina Stenbeck vill sälja. Men ingen ville köpa förrän Custos med Mats Qviberg och Christen Ager-Hanssen slog till för två år sedan. De fick tidningen för 50 miljoner kronor och ångrar affären i dag.

Metros sönderfall inför öppen ridå är enbart sorgligt. Där finns så många duktiga medarbetare och Metro fungerade länge som en plantskola för chefer som gick vidare till ”finare” tidningar.

Sakari Pitkänen, Mona Johansson, Dag Zotterman, Eric Ljunggren och Eli Åhman tog Metro ut på en fantastisk resa. Trist, men föga oväntat, att det slutar med en krasch.

Leif Holmkvist

Mer på Medievärlden Premium

Gratistidningarna – vinnare och försvinnare

Det finns fyra stora aktörer på den svenska gratistidnings-marknaden. Tre av dem förlorar räckvidd och intäkter medan den fjärde ökar. Men det finns aktörer som kan förändra hela spelplanen och en strukturaffär kan komma redan i år, skriver Sakari Pitkänen i en analys.

Läs Sakari Pitkänens analys för Medievärlden Premiums räkning (kräver inlogg) som publicerades 2018-01-25.

Lucas De Vivo

Reporter

Ämnen i artikeln:

Metro

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.