Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Algoritmer ersätter journalister

Algoritmer har redan ersatt människor i ett flertal industrier. Kommer datorerna att göra även journalisterna överflödiga?

Publicerad: 16 januari 2013, 08:36

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


För trehundra år sedan grubblade den tyske matematikern Gottfried Leibnitz över livet. Han kom fram till att det mesta faktiskt kunde brytas ned till långa serier av binära frågor.

Låter det knepigt?

Tja, alla som har ett Facebook-konto har nog sett en eller annan vän dela populära exempel på just denna tanke ta bara de där bilderna med frågor som leder vidare till ett enkelt svar på vad man ska göra med sitt liv: Är du lycklig? Nej. Vill du vara lycklig? Ja. Ändra något. (Eller alternativet: Är du lycklig? Ja. Fortsätt gör vad det nu än är du gör.)

Antagligen tänker vi inte på att just den här typen av algoritmer, låt vara betydligt mer komplicerade, sprider sig explositionsartat och faktiskt håller på att omdana stora delar av samhället. Inklusive medierna.

Algoritmer har redan ersatt människor i ett flertal industrier, eftersom de löser uppgifter betydligt bättre och snabbare än vad vi gör.

I Automate This How Algorithms Came To Rule Our World, gör Christopher Steiner en historisk redogörelse för hur algoritmerna gjorde sin entré på börsen och därifrån gick vidare till resten av samhället.

Och det är klart att det i sig är en högintressant läsning, att upptäcka att större delen av aktieförsäljningen i dag sker utan mänsklig inblandning, eller att se hur algoritmerna nu intar en mängd olika områden, från kundservicesamtal till förarlösa bilar och diagnosticering av sjuka.

Från ett medieperspektiv tror jag dock att den här typen av bakgrundstexter blir mer och mer relevanta eftersom vi som jobbar med medier tenderar att sluta oss mer och mer i vår självbildsbubbla som en följd av krisen.

Inne i bubblan intalar vi oss att ingen annan än just vi klarar av att göra vårt jobb (vilket för övrigt var exakt vad aktiemäklarna trodde när de första automatiseringarna testades). Kanske har vi rentav sagt detta så många gånger att vi trots alla tecken på motsatsen nu verkligen tror att amatörerna aldrig kommer att ersätta det som professionella journalister producerar. Frågan är då om vi är redo för nästa debatt, nämligen om datorerna kan göra oss överflödiga.

Steiner skriver: Nästan allt som vi gör, från att köra en bil till att sälja en aktie eller att välja en partner kan brytas ner till en följd av binära beslut. Självklart är redan medievärlden en del av denna utveckling det är bara det att den kommande omfattningen troligen kommer att vara osynlig för oss om vi inte lägger märke till hur mycket automatiseringen redan påverkar övriga samhället.

Strax före jul skrev Medievärlden om Raimo Möysä, chefredaktör för Readers Digest, som spådde att 90 procent av alla nyhetsartiklar inom sju år kommer att kunna göras av datorer.

Den normala reaktionen på sådana uttalanden brukar vara ett fnysande. Samtidigt är det nu flera år sedan Demand Media växte fram som YouTubes största innehållsproducent. Ett företag vars affärsidé bygger på att ta fram lätttillgängliga svar på de frågor som folk söker efter på internet.

Hos Demand Media produceras visserligen själva svaren av (underbetalda) frilansare, men det är algoritmerna som avgör vilka ämnen som har potential att dra in annonspengar, något som baseras på data från internetsök.

Ett annat exempel är Forbes, som i våras började publicera helautomatiserade ekonomitexter på sin webb. Framtagna utan att journalister lagt sin hand vid dem.

Om det första misstaget från mediernas sida handlar att övervärdera det egna arbetets komplexitet och att undervärdera vad algoritmer klarar av att skapa, så är det andra att inte se vilket värde automatiseringarna kommer att kunna ge publiken och konsumenterna.

Mappningen av våra och våra vänners medie- och kulturvanor innebär att journalistikens traditionella filterroll utmanas ordentligt. De exakta svaren på vad just du vill höra, se eller läsa blir allt lättare att ta fram, utan att en journalist är inblandad.

Istället för att möta utvecklingen med att rygga tillbaka och försöka komma på argument för vilka journalistiska jobb som automatiseringen aldrig kommer att kunna ersätta (vilket naturligtvis inte är särskilt svårt), så tror jag att vi behöver gräva ner oss mycket djupare i frågan och brottas betydligt mer med ämnet än vad vi gjort hittills.

För om det snart börjar bli rimligt att betrakta algoritmer som journalistik vilket faktiskt är fallet redan i dag vad är då dålig och vad är bra journalistik inom detta fält?

Se där en fråga som det hade varit mer intressant med ett mänskligt svar på.

Anders Mildner

Axel Andén

Automate This How Algorithms Came To Rule Our World

Christopher Steiner

Portfolio

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.