Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Al Jazeeras sex innovationer för print

Publicerad: 20 Oktober 2016, 06:36

Al Jazeera är den arabiska tv-kanal som blivit känd och respekterad över hela världen. Men Al Jazeera är inte enbart tv, de producerar även en dagstidning som tar till alla knep för att fånga läsarna.


På Ifra Expo i Wien demonsterade Abeer Abdalla Al Jazeeras tidning och vilka möjligheter annonsörerna hade för att få ut sina budskap.

– Vi vill beröra alla sinnen, säger Abeer Abdalla på avdelningen för pr och Business Development. Sedan visar hon prov på hela registret av innovativa lösningar.

Hon börjar med att förklara varför de tänker annorlunda.

– Den första workshopen vi hade med annonsörer och kreativa byråer för tre år sedan har inspirerat oss till det jobb vi gör idag. Annonsörerna sa till oss att vi vill kunna presentera fängslande historier.

– Tekniken är inte alltid ny, men ingen dagstidning gör detta som ett samlat koncept, säger Abeer Abdalla.

Al Jazeera har pekat ut sex funktioner som adderar extra värde för annonsörerna.

1. Dubbelgate fold. Ett mittuppslag som vecklas ut till storleken av 8 vanliga sidor.

2. Special Color. – Färg i dagstidningarna det betyder CMYK (blandningar av de fyra grundfärgerna cyan, magenta, gul och svart). Det räcker inte för oss, förklarar Abeer Abdalla, därför har vi skapat en teknik som ger oss både flouriserande färger och metallfärger. Vi vill erbjuda våra annonsörer det där extra som lyfter deras annonser till en ny nivå. Det är CMYK plus ytterligare en valfri färg, att välja från en omfattande färgpalett.

3. Signature scent. Publicera en annons om chokladkakor, när du skrapar med nageln på bilden känner du doften av choklad.

4. Die Cut. Enstaka sidor som kapas till en unik storlek för att framhäva en annons eller story.

5. Stickers. Inklistrade lappar med speciella budskap som är lätta att ta loss som en minneslapp eller rabattkupong.

6. Perforation. Ett eller flera hål i tidningen som samverkar med budskapet på den bakomvarande sidan.

Allt detta paketeras som i6, Al Jazeeras Innovation Printing Suite.

– Varför gör vi det här i tidningarna? Jo, därför att en tidningsannons kan du inte blockera, som annonsblockerare gör på nätet. Den finns där för dig att reagera på och vi vill att läsarna ska reagera, med alla fem sinnena, förklarar Abeer Abdalla.

Text och foto: Svenåke Boström

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.