Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Aktörerna om mediekriget i Jönköping

Publicerad: 28 Augusti 2015, 08:27

Som om det inte räckte med Jönköpings-Posten, Jnytt, Jkpglive och Jmini. Nu kastar sig Aftonbladet in i kampen om regionens besökare och annonspengar också. UPPDATERAD


Ämnen i artikeln:

Jönköpings-PostenAftonbladet

I går presenterade Aftonbladet sina planer på att starta lokal-tv på tre orter i Sverige, bland annat Jönköping. (Läs mer här).

Dessutom inleder de ett samarbete med Jmini. I praktiken innebär det att säljbolaget Annonsdax säljer Aftonbladet och Jmini i ett paket. Någon egen försäljningsorganisation har inte längre sajten som startades 2012 med syftet att vara världens minsta lokaltidning enligt grundaren Krister Leimola.

Han är övertygad om att det kommer att ge en skjuts åt affärerna.

Vi ser redan tecken på det.

Samarbetet med Aftonbladet har också inneburit att redaktionen vuxit med 2,5 tjänster. Det kan bli fler. För Krister Leimola har planer på en expansion för Jmini.

Det är förberett från dag ett för en större regional satsning, i princip alla städer runt Jönköping är intressanta för oss.

I dag går verksamheten precis runt enligt Krister Leimola. Men inom relativt kort sikt räknar han med att det ska vara en stadig plusaffär.

Andreas Söderlund är redaktionschef på Jönköpings nyaste medieaktör, Jkpglive. Han tar Aftonbladets ankomst på den lokala tv-marknaden med ro.

Jkpglive har kopplat ett ordentligt grepp på den lokala tv-publiken enligt honom.

Vi har varit störst på tv från början av juli. Det gick snabbare än vad vi väntade.

Enligt honom följer siffrorna från förra veckan ett stadigt mönster. Då publicerade JP 41 klipp och fick 7 016 visningar på dessa. J-nytt publicerade 23 klipp och fick 9 961 visningar. Jkpglive gjorde 13 klipp och fick 21 710 visningar. Samtliga använder samma spelare så siffrorna är direkt jämförbara menar Andreas Söderlund. De visar också att kvalitet går före kvantitet anser han.

Vi funderar mycket på vad som lockar besökare och hur vi kan göra bra tv på det. Planering och redigering.

Inslaget som gick bäst för Jkpglive förra veckan handlade om insparken på högskolan med tillhörande hyss från de äldre eleverna. Men det finns också en del händelsenyheter på sajten.

Näst bäst var en rak nyhet om ett inbrott på en bensinstation där vi kunde visa film från bevakningskameran.

Att Aftonbladet startar ett annonssamarbete med Jmini är inte heller något orosmoment menar Andreas Söderlund. Snarare tvärtom.

Vi har fått tydliga signaler från flera av våra kunder att de inte vill skicka sina pengar till Stockholm och Aftonbladet vilket de upplever att de gör om de köper hos Jmini nu. Så vi har fått en lokal aktör mindre kan man säga.

Jkpglive startade sin verksamhet i maj i år. Enligt Andreas Söderlund har de slagit sin budget varje månad när det gäller intäkter. Och att planen är att gå plus innan hösten är slut.

Vi har trafiken. Och andra format både när det gäller journalistik och annonser än våra konkurrenter så det ska inte vara så svårt.

Först och störst på den lokala mediemarknaden är Jönköpings-Posten som ägs av Hallpressen. Mats Ottosson är koncernens redaktionschef och ansvarig utgivare. Han räds inte den nya konkurrensen av Aftonbladet-tv.

Den stora redaktionella utmaningen i dagsläget när det gäller rörligt handlar mer om att hitta ett sätt att paketera alla inslag på bästa sätt menar han.

Där sitter vi med pannan i djupa veck och funderar. När tittarna går runt med tv:n i bakfickan är det kanske inte fasta sändningar av de vill ha. Men samtidigt finns det många som vill ha det också.

Branschen står här inför ett paradigmskifte menar han.

Jag tror inte att det finns en väg, utan flera.

Men det går inte att ta lätt på Aftonbladets etablering i Jönköping. Speciellt inte ur en kommersiell synvinkel. Och inte med tanke på att det här bara är början menar Mats Ottosson.

Det kommer alla lokaltidningar att få känna på. Aftonbladet har som mål att finnas i snart sagt varje håla. Och jag skulle vara riktigt orolig om jag satt på en halvstor tidning med taskig ekonomi. Då är det här inte bra.

Aftonbladet kommer att bli ett minst lika stort problem för många dagstidningar som public service upplevs som i dag menar han. De etablerar sig med en mindre redaktion och några vassa säljare. Nyheterna bli mycket blåljus och rewrites samtidigt som annonsörer erbjuds ett billigt alternativ med stor räckvidd.

Men vi ska ge dem en match även om detta, säger Mats Ottosson.

Läs också snabbanalysen på Medievärlden Premium ”Därför händer det i Jönköping men stannar det där?”

 Aftonbladet börjar med lokal-tv

Så tänker uppstickaren bli störst på plan

Jnytts grundare gör det igen

Premiär för nya jp.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.