Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Äkthet är det nya svarta

Publicerad: 1 Februari 2013, 11:47

Mediehusens kunder har blivit mer känsliga för falska toner. Framtidens relationer, både till läsare och annonsörer, måste bygga på äkta känslor och engagemang.


Ämnen i artikeln:

AllerStampen

Så går det sammanfatta Dagsvarakonferensen i två meningar. Budskapet har kommit från flera av föreläsarna. Om än olika formulerat.

Michael Johansson, chef för avdelningen Relationer & Affärer på Stampen, (läs mer om verksamheten här) berättade att även om ett samarbete inte har gett någon effekt för kunden har de ändå fått fortsätta göra affärer.

För att vi har en relation, de vet att vi är inne på ett långsiktigt engagemang.

Det går därför inte bara att se till resultaträkningen i kundens bokslut.

Men vi måste jobba på att förbättra balansräkningen också, säger Michael Johansson.

Helena Holmström från Aller Media var också inne på äkta relationer. Såväl med de som köper magasinen som de som använder magasinen som plattformar för sin marknadsföring. Något som sker så effektivt att läsarna ofta uppfattar det som redaktionella budskap.

Digitaliseringen av magasinen bygger mycket på rörliga inslag. Vilket kan vara allt från småruffiga filmsnuttar på Cafés sajt till kompletta tv-produktioner från Elle-galan. Nästa steg hoppas Helena Holmström handlar om konkret läsarnytta kombinerad med gammal teknik.

Jag vill ha en sugpropp på mobilen.

Då kan användaren sätta fast den på badrumsspegeln och få direkta tips när det handlar om att sota ögonen till exempel.

Går vi in i nya kanaler måste vi tillföra nya värden.

Det är mänskliga relationer som skapar kontakt med den nya generationen mediekonsumenter. De vill inte ha datorgenererade lästips utifrån vilka sidor de besökt innan. De vill ha någon av kött och blod som säger vad som är bra och inte. Det var budskapet från antropologen Katarina Graffman.

Ämnen i artikeln:

AllerStampen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.