Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Åkesson en ulv i Dressmankläder

Publicerad: 8 September 2014, 05:23

Valkampen är i sin slutspurt och partierna kämpar för att synas. Inte minst genom reklam i dagspressen. Två som reagerat på Sverigedemokraternas annonser är Arbetarbladets chefredaktör Daniel Nordström och HD:s chefredaktör Lars Johansson.


Ämnen i artikeln:

Sverigedemokraterna

I dag publicerar Arbetarbladet en annons från SD. I en krönika som publicerades i lördags i papperstidningen tar chefredaktör Daniel Nordström kraftigt avstånd från partiet och vad det står för.

Jag avskyr verkligen den annonsen, eftersom den är exakt så falsk som ditt parti är. Trots det kommer den att publiceras.

Daniel Nordström vill inte stoppa annonsen då den håller sig inom ramarna för vad som går publicera. Men vid ett antal tillfällen, som till exempel under EU-valet, blev det nobben för SD i Arbetarbladet.

Tidningen har också valt att konsekvent kalla SD för ett rasistiskt parti i sina texter.

Jag har full förståelse om läsare tycker att vi inte kan bestämma oss när vi därför tar in deras annonser.

Men så länge budskapet håller sig inom ramarna för vad som går att publicera är det Daniels Nordströms linje att göra det. Även om innehållet går stick i stäv med vad Arbetarbladet står för.

HD publicerar också en SD-annons i dag. Trots att den har en obehaglig underton finns det inte skäl att stoppa den skriver chefredaktör Lars Johansson:

Skulle vi säga nej till en annons gödslar det martyrskapet som partiet älskar att odla. Det är stackars de mot oss politiskt korrekta.

Ämnen i artikeln:

Sverigedemokraterna

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.