Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Åke Bergman lägger ner Mediatrender

Publicerad: 11 Januari 2011, 09:57

Han har dammsugit mediebranschen på stora och små nyheter i snart 23 år. Men nu ska Åke Bergman lägga av. Med det. Och försöka gå ner till att bara jobba en heltid.


Någonstans mellan 30 och 50 samtal per dag är normalt. På ett år blir det över 5 000 artiklar. Och över 3 000 timmar på kontoret. Arbetsinsatsen motsvarar två normala heltidstjänster.

Så har det varit sedan Åke Bergman startade Mediatrender i februari 1988.

I dag har han drygt 1 000 prenumeranter och omsättningen för 2010 kommer att landa på omkring 1,3 miljoner.

Men nu ska verksamheten avvecklas. Innan halvårsskiftet ska Mediatrender vara sålt eller bara nerlagt. Det betyder inte att han ska bli pensionär. Det finns inga konkreta planer men många tankar på vad framtiden ska innehålla.

Han skissar på två olika tidningar. Sedan finns det böcker som inte är skrivna. Och ett antal reportage som borde göras. Och kanske ett antal föreläsningar som ska hållas.

Det finns hur mycket som helst att göra. Jag tänker inte bli pensionär men kanske bara jobba en heltid, säger Åke Bergman.

Det började med ett nyhetsbrev som kom 20 gånger per år. Sedan tillkom ett dagligt nyhetsfax. 1998 kom det första digitala nyhetsbrevet.

På minst två håll sitter man nu och räknar på om det går att ta över verksamheten.

Jag har varit dålig på personnyheter, där finns det mer att göra, säger Åke Bergman.

Några andra tips från honom till den eller de som eventuellt tar över är att behålla grundkonceptet att sätta nyheten i centrum och inte synas själv i texterna:

Det bör vara någon av den gamla typen av journalist. Den där som frågar om Carlsson stavar sitt namn med C eller K och om det ska vara två s. Som låter fakta tala och inte syns själv. Säkert skittråkigt för nio av tio. Men för rätt person så

Efter att ha tillbringat över två decennier med att prata i telefon med landets alla mediehöjdare har han ett kontaktnät som är något extra. Något som inte kan köpas utan måste byggas upp.

Alla kontakter bygger på respekt. Det har ingen från början men efter andra eller tredje samtalet så är man där. Om man sköter sig.

En viktig byggsten för Åke Bergmans kontaktnät är också de årliga kräftfesterna. Då kommer ett antal höjdare till Smedjebacken för att sörpla kräftor och umgås under det som brukar kallas otvungna former. Thorbjörn Larsson, Ove Joanson och Lars Weiss är några av dessa.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.