Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Ahlberg/fredag: Vad säger läsarna om de sålda tidningshusen?

Publicerad: 22 Augusti 2008, 12:04

Stampensfärens Promedia säljer VLT-huset i Västerås och samtidigt Nerikes Allehandas pampiga tidningsborg, Norrtelje Tidnings komplex och fem andra byggnader med framför allt tryckeriverksamhet till Kungsleden för 353 miljoner


.

Samma dag meddelar Gota Media att man kommer att bygga nytt för Barometern i Kalmar.

Två principer för hur man handskas med fastighets- och lokalfrågorna.

Kyligt betraktat: fördelen med att som Stampen sälja och sedan hyra är att du dels får loss åtskilligt med pengar. Det behöver Promedia/Stampen i spåren av de stora affärerna. Dels slipper du hanteringen av fastigheter. Åtskilliga tidningsledare kan vittna om hur mycket tid och kraft de apparta fastighetsfrågorna tar förhållandevis vad de betyder. En hyresgäst ställer bara krav, rått uttryckt.

Nackdelen är att kostnaderna stiger. Det är dyrare att hyra än att själv äga. Du är dessutom beroende av en annan part, och en marknad som du inte kontrollerar.

Och så med hjärtat påkopplat:
Det hus en medieverksamhet är inrymd i har ett starkt symbolvärde. VLT-huset håller jag för att vara Sveriges vackraste tidninghus. Jag tar det som exempel eftersom jag arbetade i det under 6 år. Det byggdes för sin uppgift i mitten av 90-talet, med temat ”speglar sin stad”.
Det gör tidningen och det gör byggnaden – speglar sin stad. Placeringen är genial – eller utnyttjas genialt – med den ultramoderna glasfasaden med framsidan, ”förstasidan”, mot de äldsta byggnaderna längs Svartån.

Om inte VLT är där, vilken verksamhet kan inrymmas i byggnaden?
Och om VLT flyttar ut – hur uppfattar västeråsarna det? Ingen byggnad i stan kan jämföras med den.

Samma frågor men med andra förtecken kan ställas om Nerikes Allehanda och huset vid ån.

Den första frågan besvarar Kungsleden AB i sitt pressmeddelande:
”Fastigheterna passar väl in i Kungsledens befintliga fastighetsportfölj med avseende på hög och stabil avkastning. Vi bedömer att risknivån är låg då fastigheterna har ett bra läge och är flexibla för flera användningsområden.”

Om det inte stämmer har man fört ägarna bakom ljuset.

Hur länge blir då mediehusen och tryckerierna garanterat kvar?
Snitthyrestiden på kontrakten är 6,5 år, skriver Kungsleden.

Sedan prövas rimligen dagens hyresgäster mot marknaden.

Den andra frågan kan bara mediehusen och deras läsare, tittare, köpare besvara. Den värderingen är mycket svår att klä i kronor – men nog så viktig.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.