Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Ahlberg/fredag: Trenden är skit – det är Södermanlands Nyheter som gäller

Publicerad: 25 Februari 2008, 12:16

Upplagorna går neråt, räckvidderna minskar. Av detta drar de allra flesta analytiker slutsatsen att papperstidningarna inte kommer att överleva. 30 år till, 40 år till, drar man ut kurvorna i en allmän nedgång finns det ett slutdatum för tryckta tidningar.


För att ta ett exempel från dagens många upplagekrönikor:
Den kunnige Martin Jönsson radar i Svenska Dagbladet upp referenser från västvärlden på nergången. Bevisen är överväldigande. Närmast som kuriosa nämner han några av de få svenska tidningar som ”faktiskt lyckades höja upplagan”.

Därmed inte sagt att trenden är sanningen. Den är verklighet, men den är inte nödvändigtvis sanning.

Det handlar om att prestera.
Det enda giltiga är att titta på dem som lyckas.

För en sak är säker: alla tappar inte, alla misslyckas inte.
Av dem som höjer sin upplaga är det inte alla som köper sig upplaga med rabatter.
I de bygder där upplagorna ökar beror det inte alltid på att befolkningstalen ökar.

När jag kom till Vestmanlands Läns Tidning 1996 hade tidningen tappat i upplaga varje år 17 år i rad. ”Det är strukturellt”, fick jag veta.
”Strukturellt” betyder att man inte kan – och än värre, inte behöver göra något åt det.

Vi gjorde upplagan till en huvudsak – och höjde den 6 år i rad. Vi trollade inte, betalningsgraden höll vi, utan tog ett antal mindre grepp. Och på sitt sätt viktigast, förändrade attityden i huset till läsarna-prenumeranterna.

Idag ska mediehusen noggrant följa och analysera det ledningen för Södermanlands Nyheter gör. Där har man höjt upplagan nio år i rad. Betalningsgraden är goda 94 procent. Tidningens läsarpanel på 700 personer är ett lysande grepp.

Några till finns, det är bara att läsa listorna och fundera över vad man gjort i Svenska Dagbladet, Norrtelje Tidning, Göteborgs-Posten med flera med flera.

Det är dessa som är sanningen.

Eller gå till tidskriftsmarknaden och sätta sig vid Amelia Adamos fötter och lära hur man bygger förhållande till läsare-köpare. Inga konstigheter, men utomordentligt svårt eftersom det handlar om kunnande och prestation på toppnivå.

Men det är där man måste vara när konkurrensen är järnhård – i topp.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.