Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Ahlberg/fredag: Sluta huka, UR – visa vad ni vill

Publicerad: 23 November 2007, 14:10

Var är Utbildningsradion? Var är det tredje företaget i public service-trojkan?


För drygt en vecka sedan skrev de två vd:arna Eva Hamilton, SVT, och Kerstin Brunnberg, SR, en programförklaring på DN debatt hur de ser på bolagens framtid. Syftet är givet: när nu regeringen och allianspartierna ställt formerna för public service i fråga, så går det inte att vänta. Om man inte vill bli ställd, får man se till att spela ut kort.

Eva Hamilton turnerar just nu och driver kraftfullt debatten om public service framtid. Hon talar för sitt SVT, men utifrån positionen som klart störst, av de tre har SVT en bra bit över hälften av medlen, är det hennes röst som gäller.

Får Eva Hamilton och Kerstin Brunnberg tyckarna med sig, så blir det svårt för en opinionsträngd regering att dundra på med förändringar i strid med dem.

Men var är då Christina Björk, UR:s vd?  Vilken är UR:s roll i framtidsplanerna?

Med tanke på frågorna som ställdes efter debattartikeln vore det naturligt om UR dök upp i var och varannan uppföljning. Men inte. Det som finns är ett pressmeddelande där Christina Björk säger:
”Att UR inte nämns i artikeln på DN Debatt är snarast ett uttryck för det utvecklade samarbete vi redan har med både SVT och SR.”

Vad betyder det?
Att UR kommer att inkorporeras i SVT, i SR eller styckas upp dem emellan, eller drivas vidare som ett eget företag?

UR kan inte huka och taktisera. Medborgarna har en rätt att få veta också hur den delen av det allmänt finansierade ska utvecklas.

Lite smalare har branschen runt om public service rätt att veta, de som är lämnade till att övertyga kunder för sin finansiering. När alla medier samlas i datorn, när Eva Hamilton kallar SVT ett ”innehållsföretag” spelar det stor roll hur public service tänker ta plats.

Ingen del av marknaden är fredad, om någon trodde det. Matchen om intresset, om läsarna, lyssnarna och tittarna kommer att gå allt mer lokalt, det är uppenbart. Eva Hamilton deklarerar vikten av att bli lokal och regional. Först i traditionell tv, naturligtvis, därefter på webben.
Hur blir det med er, UR, vilken roll ska ni spela?

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.