Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Ahlberg/fredag: Presstödsfrågan är inte på ruta ett

Publicerad: 1 September 2008, 03:26

Regeringen gör riksdagens presstödsbeslut från juni 2006 till sitt. Förändringen genomförs per 1 januari 2009 istället för 1 januari 2007. Men därmed är inte frågan tillbaka på ruta ett. Lugnet kommer inte att sänka sig.


Den urusla processen kring presstödet de senaste två åren har skurit slamsor av alla gamla förhandlingssanningar, såväl i den politiska sfären som i dagstidningsbranschen.

Den politiska sfären har kraftigt devalverat förtroendet. Oppositionen – kanske främst Morgan Johansson (s) – har visserligen envist hävdat att regeringen varit alldeles för flat mot kommissionen. Men det står i eldskrift över affären: ”Mediefrågor ska inte lämnas åt de politiska makthavarna”.

Regeringen kan inte låtsas som att allt återgått till 2006. Utredningen som låg till grund för beslutet då är överspelad. Det är nödvändigt med en ny parlamentarisk utredning av presstödet. En professionell sådan. Den är motiverad också av att åtskilligt hänt på det mediefält där presstödets halva miljard sprids som gödning varje år.

Några av dagstidningsbranschens ledande företag och företagsledare har pucklat på och misstänkliggjort varandra.
Man kan kallt säga att de 100 miljoner frågan gäller inte står i proportion till en del av det som sagts. Det är bra med frisk debatt mellan medieföreträdare. Men att den har sin grund i politiskt schabblande är generande. Därför går det inte att bara återgå till tidigare års inombranschliga mummel.

Så tidningsbranschen har också en process att dra igång. Invektiven och insinuationerna måste transformeras till en sakdiskussion om presstöd i det lilla och mångfald, konkurrens och yttrandefrihet i det stora.
Tidningsutgivarna – organisationen – är rätt arena för det. Det är bara underligt att TU under en så här svårartad process inte säger flaska.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.