Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Ahlberg/fredag: nu hettar det om SVTs sponsringsöron

Publicerad: 8 Februari 2008, 14:15

Med en ny fråga till kulturministern håller riksdagsman Mats Johansson frågan om sponsring i public service het.


Han refererar till riksdagens utredningstjänst som funnit att SVT fällts av Granskningsnämnden 27 gånger för ”otillbörligt gynnande” under 2000-talet.
27 gånger på åtta år har definitivt smak av systematik.

Mats Johansson räknar upp ett antal exempel på sätt som SVT brutit mot reglerna.

Han tar också exempel på underfinansierade produktioner, där det blir upp till produktionsbolaget att fixa det som saknas för att ta i land ett projekt. Bland annat Svenska Kyrkans sponsring av Så ock på jorden, som Kyrkans Tidning redogjort för.

Mats Johanssons motiv när han ställer frågan, är att SVT ska hålla sig till reglerna.

Men han är naturligtvis skeptisk till sponsringen som snedvrider förutsättningarna på mediemarknaden.

Sponsringen är en halvvärld. Reglerna för public service är som den gamla vitsen: Det gäller att ha bra moral om man ska sälja resårband som metervara.

De töjbara reglerna gör att omgivningen tar det säkra för det osäkra.
Hör man med branschfolk om aktuella exempel på dold sponsring, så nämns Idrottsgalan och den stora Samsung-skärmen  i fonden. Borde vara värd åtskilliga miljoner, spekulerar man.

Rätt eller fel, resårreglerna gör att misstankarna finns, att etiken sträckts bortom det tillåtna.

Sponsringen är en viktig fråga – Eva Hamilton har upprepade gånger sagt att de 40-50 miljoner den handlar om varje år är en liten del av SVTs finansiering – men att den är avgörande för SVTs möjlighet att finnas med när det kommer till de stora publikdragande arrangemangen, framför allt på sportområdet.
Men frågan är principiellt ännu viktigare, det är Eva Hamilton medveten om, när hon i höstas försvarade sponsringen och kallade  public service en anomali och ömtålig planta.

Misstankarna om att det inte går rätt till med sponsringen, att SVT framför allt, bryter mot principerna har inte bara oroat och retat kritikerna och de kommersiella konkurrenterna. Riksrevisionen drog i september i fjol igång en granskning utifrån frågan:
”Har ansvariga aktörer – regeringen, Granskningsnämnden och SVT – en fungerande styrning och ett fungerande kontrollsystem avseende indirekt sponsring?”

På onsdag väntar Mats Johansson svar från kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth.
På onsdag släpper Timbro en granskning av SVT och finansieringen som Lisa Bjurwald gjort, med titel lånad av Eva Hamilton ”Den ömtåliga plantan”.
I maj ska Riksrevisionen vara klar med sin granskning ”Public service och indirekt sponsring”.
Senast 30 juni ska public service-utredningen vara klar.

Det hettar till kring SVTs sponsringsöron.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.