Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Ahlberg/fredag: Må inga medieledningar göra en ”SEB”

Publicerad: 13 Mars 2009, 12:57

Trovärdigheten flyger all världens väg när det man kräver av andra inte gäller en själv. SEB-ledningens sociala inkompetens har förhoppningsvis ingen motsvarighet i mediebranschen.


Ämnen i artikeln:

SEB

Empati är en förutsättning för fullödigt publicistiskt arbete – den som har förmågan att känna med andra och sätta sig in i deras situation kan balansera hård publicistik så att den inte blir hjärtlös eller hänsynslös.

Empati gäller över huvud taget för den som spelar en roll för andra, ju fler desto viktigare.

SEB-affären blottar saftig oförmåga bland de ansvariga – Falkengren såväl som Wallenberg – att fungera som samhällsvarelser. Mer om detta behöver inte sägas, reaktionerna från alla nivåer och kretsar av omvärlden är entydiga.

Det är uppseendeväckande att en bankledning med miljoner kunder kan bete sig som SEB, men det berättar antagligen mer om bankernas underliga hierkiska förhållande till kunderna.

Medierna har färre kunder, men är mycket närmare dem, köpare och prenumeranter såväl som annonsörer. Jag har svårt att tänka mig att någon svensk medieledning skulle bete sig så oempatiskt som SEB – men det kan vara skäl att noga fundera igenom det som nu görs under krisen, att testa åtgärder och beslut utifrån formeln: hur skulle jag vilja bli behandlad själv.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

SEB

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.