Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Ahlberg/fredag: Lokalt och unika besökare för att lämna ”dödens”

Publicerad: 20 Februari 2009, 13:50

Ungefär en tiondel, tio procent, av reklaminvesteringarna på internet går till morgontidningarna. Storstadstidningarna får två tredjedelar, resten går till de större landsortstidningarna. Men beloppen är försvinnande små, jämfört med tidningarnas totala reklamintäkter.


Ämnen i artikeln:

Reklam

Tidningsutgivarnas internetbarometer bygger på uppgifter från ett 60-tal större dagstidningssajter. Kvällstidningarna är inte med. De spelar i en klass för sig. Barometern visar att reklaminvesteringarna på sajterna i fjol ökade med 18 procent, vilket är i takt med hur internet i stort utvecklades.

Morgonpressen tog alltså inga marknadsandelar. Men inom gruppen ökade landsortstidningarna betydligt mer än storstadstidningarna.

Av de totala reklaminvesteringarna i Sverige 2008 på 32,3 miljarder, gick enligt IRMs statistik 4,6 miljarder till landsortspress, det vill säga 14 procent.

Landsortstidningarnas sajter drog in drygt 150 miljoner. Det är drygt 3 procent av företagens annonsintäkter. Det är omkring 3 procent av internetinvesteringarna på drygt 4,8 miljader.

Investeringarna i storstadspress var 3,3 miljarder, 10 procent. På nätet 330 miljoner, det vill säga storleksordningen 10 procent.

Om man ser internet som en konvergenspunkt där många former av reklam fungerar så är morgontidningarnas, framför allt landsortstidningarnas andel alldeles för låg.

Hd.se har flest unika besökare bland landsortstidningarna. Grafik Kia-index.

Tar man hänsyn till att en växande del av internetreklamen är sökordskopplad och bara ser till bannerannonserningen, så blir andelen större. Men det är klen tröst.

Den stor utmaningen är att andelen av intäkterna är så försvinnande låg, på för den del tolfte året. Det känns som om morgonpressen travar på i ”dödens” i internetloppet.

Att satsa på sök är en väg som många talar om.

Vk.se är bäst på att få trafik. Men det ger inte lika mycket intäkter. Grafik Kia-index.

I utvecklingen av sajterna och deras funktioner i övrigt tecknar sig dessa mönster när man korsar den ekonomiska statistiken och resultaten på tidningarna med besöksstatistiken i Kia-index:

O Storlek är bäst. Aftonbladet?

O Lokalt är bra. GP.se tjänar mer pengar än svd.se som har fler unika besökare men inte dominerar någonstans.

O Nisch är bättre än allmänt. Di.se tjänar förhållandevis mer än dn.se med motsvarande trafik.

O Unika besökare är viktigare än antalet besök och antalet sidvisningar. Stora hd.se med många unika besökare tjänar mer än vk.se som är duktiga på antal besök och sidvisningar.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.