Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Ahlberg/fredag: Kvällstidningarna är 2008 års vinnare

Publicerad: 4 September 2009, 09:56

Kvällstidningarna, Aftonbladet och Expressen framstår som 2008 års skickligast drivna segment av dagspressen. Åtskilliga års träning i att möta kris bär resultat. (Uppdaterad)


Ämnen i artikeln:

PresstödsnämndenAftonbladetExpressen

Den alltid intressanta analysen av branschens resultat som presstödsnämnden gör med hjälp av Karl Erik Gustafsson – och i år Olov Enström – visar att kvällstidningarna med en stark förskjutning mot intäkter från läsarna klarar en konjunkturnergång på ett helt annat sätt än morgontidningarna, framför allt storstadstidningarna.

Här ska jag poängtera att Dagens Industri som vanligt går i en klass för sig själv, med branschbäst bruttomarginal, 25 procent, branschbäst nettomarginal, 27 procent, och en räntabilitet på 33 procent. Det underliga är egentligen att Di år för år är ensam i sin roll som prenumererad ren affärstidning.

Dagstidningsbranschen i stort hade i fjol en median för bruttomarginalen på 5 procent. Aftonbladet nådde 245 miljoner, en marginal på 11,4 procent. Expressen gjorde 109 miljoner, 6,6 procent.

Men av storstadskollegorna är det bara GP som klarar medianresultatet med sina 87 miljoner. DN är långt ifrån med 51 – för att nå 5 procent skulle man ha haft en vinst på över 120 miljoner. Sydsvenskan skiljer ut sig negativt med en förlust på 100 miljoner. Mycket av den är omstruktureringskostnader och att man förvandlade Skånemedia med de mindre tidningarna Kristianstadsbladet, Ystads och Trelleborgs Allehanda till döttrar. Men även utan de extraordinära kostnaderna så hade man knappast nått 5 procent.

Vad är det kvällstidningarna gjort?

För det första och viktigast har man ökat affärerna med läsarna. Med tilläggsprodukterna, och höjda lösnummerpriser är man nu uppe i nivån 80 procent intäkter från läsarna, 20 från annonsörerna. Det ger en helt annan stabilitet än hos de starkt annonsberoende morgontidningarna, med mellan 55 och 75 procent intäkter från annonserna.

Kvällstidningarna är på väg mot den formel som gör familjetidningarna så framgångsrika.

För det andra har man lyckats att i stort sett inte tappa annonsintäkter genom att öka volymerna. Att rabattera kan kritiseras, risken att devalvera det egna värdet kan slå tillbaka. Men mycket annonser när andra saknar ger en känsla av att det går bra. Viktigt när krisen annars dämpar initiativ och  framtidstro.

För det tredje kan kvällstidningarna trimma kostnader och finna nya effektiva vägar för arbetet samtidigt som man satsar. Gasa och bromsa samtidigt, som det heter på managementska. Det är en svår konst.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.