Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Ahlberg/fredag: Bra val av Skånskans ägare

Publicerad: 13 Februari 2009, 14:44

Thomas Grahl är ny vd i Skånska Dagbladet. Det är ett bra val för koncernen - och för branschen.


Skånska Dagbladet-koncernen är mitt i en av branschens tuffaste processer. Tidningarnas kärnområden ligger utanför Skånes och södra Hallands handels- och befolkningscentra; huvudkontoret och centralredaktionen ligger inte i kärnområdena utan i Malmö; ägarna, framför allt flera tusen lantbruksföretagare, kan inte ställa upp med riskkapital, och företagets egna tillgångar är relativt små.

Därför är den tuffa nerdragning som nuvarande ledningen dragit igång nödvändig om än smärtsam.

Thomas Grahl har kört ett antal tuffa lopp på olika banor i branschen, senast fack-, idépress och förlag, tidigare gratistidningar, byråverksamhet och dagspress. Han kan både se klart och rationellt – och tänka i nya banor.

Därför är Skånskans ägare att gratulera.

Så till mediebranschen – som lever på orden, men är uppseendeväckande snar till att knipa käft.

Det finns alldeles för många mediechefer som inte lever som den publicistiska verksamheten lär: är öppna, redovisande och lyssnande.

Thomas Grahl sticker av. Vid Tidningsutgivarnas senaste årsmöte tog han en match om representationen och röstordningen inom Tidningsutgivarna, när en nyordning som skulle stärka de storas makt var på väg att rulla igenom utan minsta knyst från de samlade.
Thomas Grahl protesterade och argumenterade och fick med sig en icke föraktlig minoritet motsvarande 13 procent av röstestyrkan.

För att ta ett exempel.

Nu är TU på väg att delas i en arbetsgivarorganisation som går ihop med MIA och SRAO och bildar ett super-TA.

Kvar blir en ren branschorganisation.

Bra eller dåligt? Ingen säger någonting.

Med Thomas Grahl tillbaka i kretsen kan det bli ändring på den saken.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.