Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Ahlberg/analys: UNT har fått en rolig partner i NT

Publicerad: 3 September 2009, 09:56

Giftermålet mellan UNT och NT-koncernen är en riktig överraskning om man tänker traditionellt, vilket jag gjort. Två stiftelser har funnit varandra, och de brukar vara svårmanövrerade om kursen ska läggas om.


Ämnen i artikeln:

UNTNTM

UNT är dunderliberal ut i marginalerna och NT konservativ. Dessutom är de stiftelseurkunder som styr UNT, formulerade av Axel ”Koftan” Johansson, lika kategoriska som levande dokument.

Därför skulle det vara mer naturligt att UNT sökte sig mot liberala grannen i norr, Mitt Media-koncernen, eller den i väster och söder Stampensfären.

Men NT-koncernen har tidigare visat att politisk linje inte är en huvudsak. I sfären finns redan en av Sveriges starkaste socialdemokratiska pressröster, Norrländska Socialdemokraten. Och UNT:s liberala linje är naturligtvis inget som helst problem när det är andra fördelar, framför allt ekonomiska, att vinna.

Det finns sedan Jörgen Ullenhags och Ernst Kleins tid som chefredaktörer för UNT respektive Corren upparbetade samarbeten mellan tidningarna, inklusive utbytesavtal.  De har följt med in i den nya koncernen när NT tog över Corren.

Vulgärt uttryckt är kopplingen mellan NT-koncernen och UNT roligare än andra hade varit. Synergieffekterna ska sökas, och finns, i administration, en del produktion, distribution, tryck, it och utveckling. Redaktionellt och i säljet läggs en mycket stark marknad – Uppsala är fjärde största stad – till Linköping-Norrköping respektive Norrbotten.

Vart är denna starka konstellation på väg? Stockholm är inringat, kanske funderar koncern-vd Lennart Foss på hur en bro in i huvudstadsregionen ska kunna slås? Ingenting är dock, i alla fall så här långt känt till salu, sedan Stampensfären försäkrade sig om gratistidningarna i Gisab.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

UNTNTM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.