Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

”Agera, sätt gränser, bygg ny kultur”

Publicerad: 29 december 2017, 07:11

Anna Gullberg. Foto: Madelene Linderstam

I spåren av #metoo ser Anna Gullberg, chefredaktör och ansvarig utgivare Gefle Dagblad, en möjlighet för mediecheferna att skapa ett helt nytt arbetsklimat. Och hon uppmanar alla att ta chansen.


Ämnen i artikeln:

Gefle Dagblad

Vad var årets stora mediehändelse?

– Går det att svara något annat än #metoo? Effekterna och konsekvenserna av hösten kommer vi att bära med oss långt fram. Det har lett till många stora och viktiga avslöjanden, och framför allt blottläggandet av en helt avskyvärd kultur, och mitt i alltsammans många personliga tragedier. Jag är i djupet glad över att de här frågorna nu lyfts, att de som kränkts och osynliggjorts, och till och med utsatts för brottsliga handlingar, nu får upprättelse. På våra arbetsplatser finns nu en chans till ett helt nytt arbetsklimat – jag uppmanar alla chefer att ta chansen. Medarbetarna vill framåt, samtalsklimatet är öppet. Agera, sätt gränser, bygg ny kultur.

Vad var årets viktigaste publicering?

– Jag måste få nämna två: På riksplanet var det SVT:s Kevin-fallet som berörde mig djupast, det gick rakt in i hjärtat. Kombinationen gediget gräv och fantastiskt berättande – public service när det är som allra bäst. Men det finns mycket viktig journalistik som utförs på det lokala planet: här vill jag lyfta Mathias Ståhle, Eskilstuna-Kuriren, för Den svenska trollfabriken – förnämlig muckraking i den digitala världen.

Vad var sämst under året?

– Det gjorde mig bekymrad under hösten att se att branschen i ett extremt pressat läge i flera fall reagerade på samma sätt som de makthavare vi ansvarsutkräver – genom att ducka frågorna. Det går inte att svara på allt, och det absolut kan finnas både publicistiska och personalmässiga skäl till att vi inte kan svara, men vi som kår har ändå ett särskilt ansvar att göra oss tillgängliga för dem som vill ställa frågor till oss, och aldrig villkora eller undvika det.

Om du ska titta framåt; vad kommer prägla branschen nästa år?

– Jag tror att vi kommer att få en stor efterdebatt om pressetiken som kommer att vara långt in i 2018. Den kommer att handla mycket om allmänhetens förtroende för oss som kollektiv, och den kommer tyvärr vid ett illa valt tillfälle. Pressen på oss från nätets undervegetation kommer att vara större än nånsin under valåret, och det gäller att sätta emot. Vi kan diskutera våra principer och det måste vara en levande diskussion, och vi måste få läsare, tittare och lyssnare att förstå hur vi tänker, vad som skiljer en ansvarstagande publicist från någon som sprider obekräftade och okontrollerade uppgifter. Vi behöver bli bättre än någonsin 2018, på att begripliggöra, nyansera, granska och rapportera sakligt och konsekvensneutralt, samtidigt som vi är ifrågasatta på ett helt nytt sätt.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Gefle Dagblad

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.