Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Aftonbladets vinst rasade

Publicerad: 26 oktober 2018, 04:30

Raoul Grünthal, tidigare vd för Schibsted Media

Aftonbladets resultat minskade från 66 till 22 miljoner norska kronor tredje kvartalet. Hur det gick för SvD framgår inte längre av Schibsteds kvartalsrapporter.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetSchibstedAftonbladet

Aftonbladets intäkter minskade med 14 procent till 392 miljoner norska kronor tredje kvartalet. Intäkterna minskade både för print och digitalt. De digitala intäkterna minskade med 9 procent till 195 miljoner. Offlineintäkterna minskade med 19 procent till 197 miljoner.

Resultatet minskade med 68 procent till 22 miljoner kronor. “Den främsta orsaken till detta är ett intäktstapp på print, vilket den digitala utvecklingen inte kompenserar, delvis för att vi hade sämre annonsintäkter än väntat i juli och augusti”, skriver Schibsted i ett pressmeddelande.

Svenska Dagbladet redovisas inte längre för sig utan tillsammans med övriga prenumerationsbaserade tidningar i Schibsted Norge (Aftenposten, Svenska Dagbladet, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Fædrelandsvennen, BetaVest och Lokalavisene)

Dessa tidningar minskade intäkterna med 1 procent till 825 miljoner norska kronor, men ökade det totala resultatet med 21 procent till 75 miljoner tredje kvartalet.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.