Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Aftonbladets #tittaintebort visar krigets verkliga ansikte

Publicerad: 6 Oktober 2016, 05:22

Bild från Aftonbladet (http://aleppo.story.aftonbladet.se/).

Aftonbladet vill rädda liv genom akut nödhjälp i Syrien. Därför drar tidningen igång kampanjen #tittaintebort samt skänker alla sina intäkter från sitt Pluserbjudande till UNHCR:s arbete med att hjälpa människor på flykt.


Ämnen i artikeln:

Martin SchoriAftonbladet

I dag drar Aftonbladet igång jättekampanjen #tittaintebort. Syftet är att uppmärksamma situationen i Aleppo och samla in pengar till FN:s flyktingorgan UNHCR.

Martin Schori, utrikesredaktör på Aftonbladet, berättar att bilderna är i centrum för kampanjen:

– Det här är bilder från Aleppo som dyker upp i vårt flöde varje dag. Och varje dag väljer vi att inte publicera dem, för att de är för hemska. Men nu väljer vi att ändå publicera för att folk ska titta, reagera och förhoppningsvis agera.

Vad är det som har förändrats som gjort att ni vill publicera de här bilderna nu?

– Nu har kriget pågått i fem år. För några veckor sedan kom man överens om någon slags vapenvila och det gav en strimma av hopp. Men sedan havererade vapenvilan, och det gjorde oss förbannade och frustrerade. Nu vill vi visa upp krigets verkliga ansikte, säger Martin Schori och fortsätter:

– Samtidigt kände vi att vi om vi ska göra detta måste vi ta ett helhetsgrepp genom att förklara bakgrunden och sätta händelserna i ett sammanhang.

Därför har Aftonbladet satsat på analyser, tidslinjer och tv-inslag samt pratat med med boende i Aleppo och personer som flytt och numera bor i Sverige.

Vad tror du att ni kommer att få för reaktioner?

– En sådan här grej gör man inte för att få klick. Men jag kan konstatera att det redan är väldigt läst och har väckt ett otroligt engagemang.

Vad hoppas du att #tittaintebort ska leda till på sikt?

– Jag hoppas att folk ska reagera och agera. Jag tror att vi kan påverka den svenska regeringen – att de känner att det finns ett stort engagemang. Sedan hoppas jag förstås att vi ska samla in en jävla massa pengar.

Samtidigt som #tittaintebort lanseras erbjuder Aftonbladet nu fyra månader av Aftonbladet Plus Premium för 200 kronor. Alla intäkter från kampanjen går oavkortat till UNHCR.

”Tiden är knapp och nöden stor – dina pengar gör skillnad”, står i kampanjerbjudandet.

Fram till på söndag kan också den som köper tidningen lägga till 50 kronor och få ett gåvobevis.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Martin SchoriAftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.