Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Aftonbladets rohingya-kampanj har gett 1 miljon

Publicerad: 18 december 2017, 13:28

Aftonbladets kampanj #tittaintebort har på två dagar gett 1 miljon kronor till Röda korsets insamling.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Kampanjen #tittaintebort startades för att uppmärksamma den etniska rensningen av rohingyas i Burma. Reportagen av Nivette Dawod och Andreas Bardell har lästs och delats av många under helgen. Inte minst berättelserna om de barn som nu befinner sig i flyktingläger Bangladesh.

”De flesta behöver hjälp från humanitära organisationer för att överleva. Flyktinglägren är överfulla och det saknas rent vatten och fungerande toaletter. Det finns hundratusentals barn i flyktinglägren i Bangladesh och många av dom har förlorat båda sina föräldrar och nu måste de ta hand om sig själva och sina syskon. De är i en väldigt utsatt situation”, säger Anna Ernestam på Röda Korset om situationen.

Kampanjen låter läsarna bidra med olika saker:

- Matpaket i en månad, 59 kronor
- Rent vatten i en vecka, 83 kronor
- Nödskydd för en familj, 119 kronor
- Nöd-kit för kvinnor, 170 kronor
- Läkare en dag, 203 kronor

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News