Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Aftonbladets resultat i nivå med Expressens

Publicerad: 15 Februari 2008, 09:36

Aftonbladets resultat för helåret blev blygsamma 113 miljoner. Men vd Carl Gyllfors gläds åt ett starkt fjärde kvartal. - Det ger oss en bra position inför helåret 2008, säger han.


Aftonbladets resultat 2006 var 316 miljoner kronor. Aftonbladets resultat 2007 var 113 miljoner. Det är på samma nivå som Expressen som gjorde ett resultat på 92 miljoner.

Förklaringen är Punkt SE och TV7, avvecklingskostnaderna för tv-kanalen finns med som extraordinära engångskostnader på 98 miljoner kronor.

Med TV7 ute ur bilden ser det dock ljusare ut. Resultatet fjärde kvartalet blev 73 miljoner, mot 49 miljoner 2006. Undet 2007 utvecklades alla verksamheter bäst under fjärde kvartalet, enligt Carl Gyllfors. Kvällstidningens resultat sista kvartalet blev 65 miljoner kronor.

– Kvällstidningen gör sitt bästa kvartal i år, och har under hela hösten tagit marknadsandelar av konkurrenten, både på annons och marknad.

Hur ser det ut för Punkt SE?

– Väldigt bra räckviddsutveckling, men också väldigt stora förluster. Vi har ett fortsatt fokus på ökad räckvidd och ökad annonsförsäljning.

Vad är Aftonbladets fokus under 2008?

– Nu gäller det att hålla i produktutvecklingen och att hålla i kostnaderna. Vi ska fortsätta utveckla smarta arbetssätt så att vi inte får inflation på kostnadssidan.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.