Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Aftonbladets intäktschef om Expressens betaltjänst: “Välkommet”

Publicerad: 10 December 2018, 09:43

Aftonbladets chef för intäkter Andreas Aspegren. Foto: press

Det kommer inte bli priskrig mellan de två kvällstidningarna efter att Expressen lanserat sin Plustjänst, det slår Aftonbladets chef för användarintäkter Andreas Aspegren fast. “Det är oerhört billigt med Plus jämfört med vad vi tar i print”, säger han.


Ämnen i artikeln:

ExpressenAftonbladet

I dag lanserades Expressen plustjänst. 

Aftonbladet har haft en plustjänst på sin sajt i femton år. Nu kommer den närmaste konkurrenten Expressen med en egen version av Plus. Aftonbladets chef för användarintäkter Andreas Aspegren välkomnar att Expressen nu kommer ta betalt för vissa artiklar.

– Det är helt nödvändigt att de gör det. För oss är möjligheten att komplettera annonsintäkterna med läsarintäkter viktig för att kunna fortsätta göra fri och oberoende journalistik, säger han.

Annonsaffären, som både Aftonbladet och Expressen har som stor inkomstkälla blir allt tuffare. De stora IT-bolagen tar allt större del av kakan och därför måste tidningarna hitta nya intäkter, säger Andreas Aspegren.

– Plustjänsten är, på riktigt, ett sätt att behålla den fria journalistiken i Sverige, säger han.

Aftonbladet är inte oroliga för att den ökade konkurrensen ska göra att det blir svårare att få eller behålla plusprenumeranter – snarare är det tvärtom, menar Andreas Aspegren.

– Överlag har det varit så att när folk lär sig betala för tjänster online har det hjälpt alla. Det stora hindret har varit att folk inte velat betala för saker online – men det har blivit naturligt nu. Så i vår kategori, kvällstidning, är det väldigt positivt att det blir helt naturligt att man betalar även för kvällstidningarna, säger han.

Kommer ni ändra ert agerande med anledning av att Expressen nu har plus-tjänst?

– Över tid kommer vi satsa mer och mer på betalt innehåll, både rent kvantitativt men även mer prestigejournalistisk som vi lägger i Plus. Men exakt vilken takt beror på. Vi har en stor annonsaffär som vi måste balansera med. Samtidigt ser vi nu hur även allt fler artiklar som ligger i Plus får väldigt hög trafik, säger Andreas Aspegren.

Expressen har lagt priset för sin plustjänst 10 kronor under Aftonbladet. Men Andreas Aspegren ser ingen risk för att det kommer bli ett priskrig för kvällstidningsplustjänster framöver.

– Över tid kommer vi och alla andra tidningar titta på hur vi kan tjäna mer per prenumerant. Det är oerhört billigt med Plus jämfört med vad vi tar i print. Att köpa Aftonbladets papperstidningar varje dag blir ju en ansenlig summa.

Han utesluter helt att Aftonbladet skulle komma att sänka sitt pris framöver.

– Absolut inte. Vi är marknadsledande och då är det också vårt ansvar att driva marknaden och priserna uppåt, säger han.

Lucas De Vivo

Reporter

Ämnen i artikeln:

ExpressenAftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.