Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Aftonbladets Estonia-satsning prisad

Publicerad: 28 November 2014, 13:42

Aftonbladets Estonia-reportage fick pris i klassen online och crossmedia i European Newspaper Award.


Vi är jätteglada, det här är ett jättestort teamarbete, säger projektledare Maria Trägårdh.

Det var i samband med 20-årsdagen av Estonias förlisning i september som Aftonbladet publicerade sitt stora reportage där texter, bilder, rörliga inslag och ljudfiler paketerats på ett för nytt sätt, i alla fall för svenska medier.

En ambition var att den skulle fungera lika bra på alla plattformar, inte minst mobilen.

70 procent av alla besökare till Estonia-jobbet har använt mobilen, säger Maria Trägårdh.

Och reportaget har verkligen blivit mycket läst.

Efter Estonia-publiceringen har bland annat ett större jobb om drogen Spice och några sportreportage använt samma teknik.

Det här är ett nytt sätt att jobba, det krävs att alla som medverkar, tv-team, reportrar, fotografer, it-tekniker och övriga inblandade verkligen är engagerade och med i det från början.

Teamet bakom satsningen:

Reporter: Britt Peruzzi.

Redaktörer: Titti Jersler, Martin Hedström.

3D-grafiker: Paul Wallander.

Projektledare: Maria Trägårdh, Joakim Ottosson.

I samma kategori prisades bland annat Helsingen Sanomat, Berliner Morgenpost och Svenska Dagbladet. SvD fick sammanlagt åtta utmärkelser i tävlingen.

Prisregnet över UNT fortsätter

Aftonbladet tar nya berättargrepp online

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.