Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag07.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Aftonbladet TV börjar med MMS onlinevaluta

Publicerad: 28 Oktober 2015, 12:17

Aftonbladet TV ska som första aktör som inte kommer från tv-branschen börja med MMS onlinevaluta för rörlig bild. Jan Scherman motiverar beslutet. UPPDATERAD


Ämnen i artikeln:

MMSAftonbladet TVJan Scherman

Mätföretaget MMS lanserade sin onlinevaluta för rörlig bild i maj 2014. Nu börjar den första aktören som inte har sitt ursprung i tv-branschen använda den i och med att Aftonbladet TV inlett ett samarbete med MMS.

Det här innebär att vi tagit första steget mot att skaffa en fullvärdig valuta för onlinevideo, som kan fungera på marknaden på ungefär samma sätt som MMS-valuta för linjär-tv-rating. I första steget, som inte är det enda, kommer vi att få en tillförlitlig mätning i antalet startade strömmar per dag, demografier och räckviddsmått, säger Jan Scherman som är affärsområdeschef för Aftonbladet TV och fortsätter:

Sedan hoppas jag att fler på marknaden kommer att ansluta sig till det vi gör, så att vi slipper belasta marknaden med för många olika sätt att mäta utan att vi istället bidrar till en enkelhet och tillförlitlighet.

Jan Scherman konstaterar att mätningen för att den ska bli fullvärdig i framtiden behöver ta hänsyn till andra saker som till exempel använd tid, men säger samtidigt att han glädjer sig åt att man tagit ett första steg till ett gemensamt mätverktyg som han tror kommer bli viktigt för hela branschen.

MMS har under en tid försökt få med er i sin webb-tv-mätning. Hur kommer det sig att ni nu bestämt er för att låta er mätas?

Det är inte underligare än att man får ha respekt för att man måste mäta på ett tillförlitligt sätt och det tar ett tag att komma fram till hur man gör det. Mot det där har jag svarat några att det är bättre sent än aldrig. Varför ska man slarva med något när man som i det här fallet tar ett världsunikt steg framåt?

I och med att det IAB som tagit det som sin standard talar mycket för att även NTM-koncernen hakar på. Det anser koncernens vice-vd Sören Andersson. Men han ser en tydlig brist i den nya valutan.

Den ska med hjälp av unika koder på varje reklamfilm mäta startade strömmar, fördelning per dag, annonsör och mediehus bland annat. På sikt ska bland annat fler målgruppsdata och daglig räckvidd adderas.

Men fortfarande handlar det bara om startade strömmar. Det är mycket viktigare med engagemang. Inom NTM går vi från att mäta trafik till att mäta tid i stället, säger Sören Andersson.

Dessutom gör autostarter på videoinslagen i sig att trafiksiffrorna kan rusa iväg och bli långt ifrån rättvisande, menar han.

Transparens är Mittmedias ledord, så vi följer utvecklingen noggrant. Vi storsatsar på rörlig bild och vår utveckling av framtidens lokal-tv genererar nya tv-tittarna varje dag. Vi har även implementerat Comscore, så nu är det bara frukost på sängen från MMS som saknas.

Samtidigt är jag av samma åsikt som Sören Andersson. Fortfarande i dag ett decennium efter YouTubes födelse pratar många främst om startade strömmar när fokus borde ligga på engagemanget och tiden som tittaren investerar i våra produkter, säger Nicklas Hermansson, tv-chef inom Mittmedia-koncernen.

”Det här en världspremiär och en viktig milstolpe som visar mediemarknadens mognad i Sverige. Det betyder också att det blir allt svårare att för andra aktörer att ställa sig utanför det breda samarbete som en gemensam valuta innebär”, säger MMS vd Magnus Anshelm i en kommentar.

Förutom Aftonbladet är det MTG, TV4 och Discovery Networks som använder valutan.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.