Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Aftonbladet tillbaka i TS

Publicerad: 27 Oktober 2010, 05:35

TS kommer att redovisa Aftonbladet enligt en modell som skiljer på tryckt och digital upplaga och fullt betalda och rabatterade tidningar. Andra aktörer kan ansluta sig.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetTS

Aftonbladet lämnade TS i februari eftersom tidningen var missnöjd med reglerna. Nu har Aftonbladet och TS kommit överens om att starta en provrevision av Aftonbladets upplaga enligt en ny modell.

Det nya systemet kommer att redovisa:
Fullt betalda tidningar. Tidningar sålda till 100 procent av priset.
Kampanjexemplar. Tidningar sålda med någon form av rabatt.
Digital upplaga. Digitala prenumerationer och digitalt nedladdningsbara editioner av tidningen.

Modellen innebär följande: Vid marknadskommunikation kommer endast den fullt betalda siffran att användas. Vidare måste lösnummer betalas minst enligt det på tidningen angivna priset för att räknas till fullt betalda exemplar. Den digitala upplagan, som kommer att växa i volym och betydelse i takt med att nya plattformar introduceras på den svenska marknaden, kommer att särredovisas. Det nya måttet är inte jämförbart med den traditionella TS-upplagan.

Nästa vecka börjar TS revidera och verifiera Aftonbladets upplaga enligt den nya modellen. Efter genomförd provrevidering kommer modellen att processas genom TS Mediekommitté där representanter från branschen finns representerade. Till årsskiftet ska det nya regelsystemet vara klart för att användas skarpt. Andra intressenter kan ansluta sig om och efter att det blivit ett TS godkänt system.

Aftonbladet har även beslutat att redovisa sin TS-upplaga för 2010.

Ny upplagevaluta på gång

Framtidens mät

Därför lämnar Aftonbladet TS

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

AftonbladetTS

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.