Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Aftonbladet tårtar konkurrenterna

Publicerad: 18 Oktober 2016, 05:07

I går firade Aftonbladet att det var 20 år sedan tidningen gick om Expressen. "En stor händelse i Mediesverige och ett viktigt avstamp framåt", säger Aftonbladets onlinechef.


Ämnen i artikeln:

ExpressenAftonbladet

Torsdagen den 17 oktober 1996 gick Aftonbladet om Expressen med 11 400 exemplar. Andreas Aspegren, onlinechef på tidningen i dag, berättar varför gårdagen uppmärksammades:

– Dels uppmärksammar vi det för att det då var en stor händelse i Mediesverige och dels för att den dagen var ett viktigt avstamp framåt i Aftonbladets fortsatta utveckling, inte bara i print, utan i alla kanaler. Vi är i dag ofta fokuserade på att bara tänka framåt men som ett företag grundat 1830 är det också viktigt att vi värnar vår långa historia, säger Anderas Aspegren, som twittrade under tårtkalaset:

Vad tänker du om dagens siffror?

– Siffrorna talar sitt tydliga språk. Aftonbladet är verkligen svenskarnas primära nyhetskälla i dag.

Hur ser du på konkurrensen från huvudkonkurrenten Expressen i dag?

– Givetvis fortsätter Aftonbladet att konkurrera med Expressen kring vår journalistik. Men i övrigt är det Google och Facebook som är våra huvudkonkurrenter.

Sigge Ennart, chef för Aftonbladets contentstudio, var med den där dagen för 20 år sedan:

”Ja, total eufori! Vi var ständiga underdogs. Vi slogs i alla lägen mot Expressen som på den tiden hade mycket större resurser. Om vi var två på ett evenemang så var de tio utsända. Att gå om Expressen var inget som någon vågade ta i sin mun”, säger han till Aftonbladet inifrån.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

ExpressenAftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.