Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Aftonbladet överväger starta med Instant Article

Publicerad: 11 November 2015, 15:24

I oktober lanserade Facebook sin nya plattform Instant Article. Aftonbladet kan bli det första nordiska mediehuset som publicerar sig där.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Vi för diskussioner men ingenting är klart, säger Andreas Aspegren, onlinechef på Aftonbladet.

Men samtalen kan vara klara och ett avtal i hamn hyfsat snart tro han.

Det kommer dock inte att innebära att Aftonbladet byter strategi på något sätt. De egna kanalerna är och ska vara den primära nyhetskällan.

Om det blir något med Instant Article är det att betrakta som ett stickspår.

I dagsläget är omkring 80 procent av Aftonbladets besökare de som går dit direkt och 20 procent kommer via främst Facebook och Google. Om det blir ett avtal med Facebook om att använda deras nya publiceringsplattform förändrar inte det siffrorna speciellt mycket tror Anderas Aspegren.

Inte på kort sikt i alla fall. På lång sikt står vi, precis som hela branschen inför stora utmaningar. Men samtidigt så har Facebook ingen glädje av att döda publicistiska verksamheter, det försvårar bara för dem själva.

I dag får medieföretagen behålla alla intäkter på de annonser de säljer själva till Instant Articles-material, säljer Facebook går 70 procent till medieföretagen. Men det förhållandet behöver inte gälla för all framtid. På sikt kan fördelningen se helt annorlunda ut och har då den egna kanalen marginaliserats rejält kan medieföretagen ha målat in sig i ett hörn menar Andreas Aspegren.

Det är bland annat därför det aldrig kan bli annat än ett stickspår för Aftonbladet.

Ett enskilt medieföretag, inte ens om det heter Aftonbladet, har något att sätta emot Facebooks om bolaget till exempel vill förändra intäktsfördelningen. Det krävs i så fall att alla landets medieföretag av någon storlek går samman och ställer gemensamma krav tror Andreas Aspegren.

Vi är långt ifrån den situationen i dag. Men det är grundutmaningen i dag. Svenska medier borde jobba mer tillsammans, även om vi konkurrerar på vissa marknader, så är det i grunden samma utmanare mot våra verksamheter som vi har allihop.

Fler svenska medieföretag uppges överväga att också använda sig av Facebooks nya plattform. Enligt uppgift till Dagens Media ska ett antal nya aktörer som ska använda kanalen presenteras i nästa vecka.

Läs mer om Instant Article:

Så gick starten för Instant Articles

Slaget om den digitala distributionen

Apple News och Instant Aricles i tio punkter

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.