Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Aftonbladet ökar intäkterna  men tappar i upplaga

Publicerad: 11 Maj 2016, 04:58

Aftonbladet är snubblande nära en printupplaga under 100 000 ex per dag. Samtidigt ökar de totala intäkterna stadigt.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Upplagan för papperstidningen sjunker stadigt med 19 procent. Ett tapp som Aftonbladet legat på de senaste fem kvartalen. Genomsnittsupplaga var under första kvartalet 100 151 ex. Men tack vare prishöjningar ligger intäkterna på samma nivå som motsvarande period 2015, knappt 230 miljoner kronor.

Annonsförsäljningen i print sjönk med dock med 30 procent jämfört med samma månader i fjol.

Aftonbladets totala rörelsekostnader ökade med 2 procent tack vare att de digitala intäkterna ökade med 13 procent under perioden.

Aftonbladet inleder året med att leverera ett starkt resultat, främst drivet av en kombination av intäktstillväxt och god kostnadskontroll. Resultatet på 44 miljoner under första kvartalet är en ökning med 29 procent jämfört med föregående år. Vi ser en fortsatt god tillväxt online, en ökning med 13 procent under kvartalet. Upplageintäkterna i print minskar med 1 procent, vilket är betydligt bättre än förväntat, säger Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén i ett pressmeddelande.

Trots Aftonbladets redan extremt höga räckvidd har vi ökat antalet dagliga användare jämfört med föregående år. I mars hade Aftonbladet 3 587 000 dagliga användare.

Schibsteds norska kvällstidning, VG, har nu för första gången en upplaga under 100 00 ex. Vardagar sålde den under första kvartalet 98 000 ex, på söndagar bara 87 000 ex.

Svenska Dagbladet förbättrar resultatet

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.