Få hela storyn
Starta din prenumeration
Medievärldens arkiv
Publicerad: 11 Maj 2016, 04:58
Aftonbladet är snubblande nära en printupplaga under 100 000 ex per dag. Samtidigt ökar de totala intäkterna stadigt.
Ämnen i artikeln:
AftonbladetUpplagan för papperstidningen sjunker stadigt med 19 procent. Ett tapp som Aftonbladet legat på de senaste fem kvartalen. Genomsnittsupplaga var under första kvartalet 100 151 ex. Men tack vare prishöjningar ligger intäkterna på samma nivå som motsvarande period 2015, knappt 230 miljoner kronor.
Annonsförsäljningen i print sjönk med dock med 30 procent jämfört med samma månader i fjol.
Aftonbladets totala rörelsekostnader ökade med 2 procent tack vare att de digitala intäkterna ökade med 13 procent under perioden.
Aftonbladet inleder året med att leverera ett starkt resultat, främst drivet av en kombination av intäktstillväxt och god kostnadskontroll. Resultatet på 44 miljoner under första kvartalet är en ökning med 29 procent jämfört med föregående år. Vi ser en fortsatt god tillväxt online, en ökning med 13 procent under kvartalet. Upplageintäkterna i print minskar med 1 procent, vilket är betydligt bättre än förväntat, säger Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén i ett pressmeddelande.
Trots Aftonbladets redan extremt höga räckvidd har vi ökat antalet dagliga användare jämfört med föregående år. I mars hade Aftonbladet 3 587 000 dagliga användare.
Schibsteds norska kvällstidning, VG, har nu för första gången en upplaga under 100 00 ex. Vardagar sålde den under första kvartalet 98 000 ex, på söndagar bara 87 000 ex.
Ämnen i artikeln:
Aftonbladet