Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag18.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Aftonbladet och TV4 satsar på Youtube

Publicerad: 29 Augusti 2013, 09:36

Aftonbladet har inlett ett samarbete med Bonnier-företaget United Screens, medan Bonnierägda TV4 samarbetar direkt med Youtube.


Ämnen i artikeln:

Youtube

Bakgrunden är att mycket tv-material hamnar på Youtube i alla fall, och att de mediebolag som producerar rörligt gärna vill få mer kontroll och även intäkter från det materialet.

Aftonbladet kommer att samarbeta med företaget United Screens för att få intäkter från sitt tv-material på Youtube. Aftonbladets chefredaktör Jan Helin och United screens vd Stina Honkamaa (tidigare vd för Google och Youtube Sverige) presenterade samarbetet igår vid en dragning för mediehusets partners.

United Screens kommer att bygga kanaler för olika program, och samla dessa i sin huvudkanal på Youtube. I anslutning till dessa program visas annonser som baseras på användarens intressen. Intäkterna delas lika mellan United screens, rättighetsinnehavaren och Youtube.

United Screens ägs av de fyra grundarna Stina Honkamaa, Malte Andreasson, Jan Zachrisson och Oscar Höglund och av Bonnier Growth Media. Läs mer i pressmeddelandet som gick ut före sommaren.

TV4 kommer att skapa en egen kanal för Idol på Youtube, i ett samarbete med produktionsbolaget Freemantle och TV4, skriver Dagens Media.

Medievärlden söker Stina Honkamaa.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Youtube

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.