Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Aftonbladet live-sänder schlagerrävarnas resa

Publicerad: 23 januari 2014, 12:25

Aftonbladet låter tittarna följa med när programledarna Torbjörn Ek och Helena Trus reser runt mellan årets schlagerstäder. Utgår man bara från en bra ide går det göra tv om vad som helst anser tidningens nöjeschef Tobias W Lindner.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Fyra fasta kameror i den glittriga schlagerbilen ska filma programledarna när de åker runt till städerna där deltävlingarna i årets schlagerfestival ska hållas.

Det kommer att bli nio timmars live-sändning på raken varje gång.

Det finns en spirande trend med slow-tv, det här är ett utmärkt tillfälle att testa det, säger Aftonbladet nöjeschef Tobias W Lindner.

Kan man göra tv om vad som helst?

Det kan man kanske inte göra. Men utgår det bara från en bra ide så, och det känner vi att vi har här.

Det är inte bara programledarna som åker med. Även ett antal artister ska bjudas på skjuts, till exempel Helena Paparizou, Andreas Johnson och Richard Herrey. Det kommer att finnas stora möjligheter att kommunicera med alla medverkande via sociala medier.

Så då går det bra för läsarna att bjuda in dem på fika? Sväng bara höger vid den gula brevlådan nere i backen, typ?

Det vore drömmen, det är precis så vi vill att det ska bli, säger Tobias W Lindner.

Om det bli punka på bilen, kommer Torbjörn Ek och Helena Trus att byta däck i direktsändning då?

Då förutsätter jag att de fixar muttrarna själva, ja.

Sändningarna är nio timmar långa. Hur många räknar ni ska följa dem?

Vi hoppas att några fastnar och följer med hela vägen. Men de flesta kommer nog bara att hoppa in då och då när det händer något spännande.

Schlagerresan kompletteras med ett antal sändningar från varje festivalstad, före och efter tävlingarna. Totalt kommer Aftonbladet att göra omkring 70 timmar tv under den sex veckor långa festivalperioden.

Onlinebevakningen av Melodifestivalen och Eurovision Song Contest genererade Aftonbladet förra året 29 miljoner sidvisningar, tillväxten var allra störst på livesajten i mobilen.

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev