Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Aftonbladet inför valfrihet

Publicerad: 4 Juni 2002, 17:14

Aftonbladet följer efter Expressen. Från och med i måndags kostar alla kvällstidningar lika mycket.


Aftonbladets idé med att sälja tidningen för tio kronor varje dag slog inte särskilt väl ut. Istället väljer tidningen Expressens modell – åtta kronor för huvudtidningen och två kronor för bilagan.

Vi är inte för fina för att erkänna att Expressens lösning var jättebra, säger Olof Brundin, informationschef på Aftonbladet.

Varför hakade ni inte på tidigare?

Vi hade inte möjlighet att klara returhanteringen av bilagorna på egen hand. Men när nu Expressens system varit igång ett tag och visat sig fungera då kände vi att det var läge att köpa deras system.

Men det är inte bara returhanteringssystemet som har fått Aftonbladet att ändra strategi. Brundin berättar att många varjedagköpare hört av sig och förordat Expressens modell.

Vi vill inte svika några läsare och särskilt inte våra mest trogna. De som bara vill köpa huvudtidningen ska givetvis få möjlighet att göra det, säger Olof Brundin.

Till skillnad från GT/Expressen faller Aftonbladet mer på söndagar än på vardagar (se ruta härintill, reds anm). Vilken effekt kommer den nya prissättningen att ha på upplagan?

Jag tror att tappet kommer att minska. Inte enbart för söndagar utan sett över hela veckan.

På Expressen gläds man förstås över att Aftonbladet leker följa John.

Vi har länge vetat att de sneglat på vårt system. Kul att de insett de stora fördelarna. Alla tjänar på den här modellen – såväl läsare som återförsäljare, säger Greta Svensson, informationschef på Expressen.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.