Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Aftonbladet gör rekordresultat

Publicerad: 17 Augusti 2006, 13:12

Aftonbladet gör sitt bästa kvartalsresultat någonsin. 127 miljoner kronor plus för andra kvartalet i år. 38 MKr mer än samma period i fjol. - Det känns extremt roligt, säger tidningens vd Carl Gyllfors.


För halvåret innebär det en förbättring med 20 Mkr, från 179 till 199 MKr.
– Vi har haft en väldigt bra annonsförsäljning över hela linjen. Papperstidning, nätet, Blocket, hitta.se och alla andra internetsatsningar.
Annonsförsäljningen uppgick under andra kvartalet till 156 Mkr (133).
Trots de positiva siffrorna belastas dock fortfarande resultatet av de stora satsningar som Aftonbladet gör på tv (premiär senare i höst) och på hitta.se.
För första gången på länge har upplagan börjat vända uppåt. Den föll under årets tre första månader, men för andra kvartalet redovisar Aftonbladet en marginell ökning. Sammantaget för första halvåret 2006 har dock upplagan minskat med 13 000 ex jämfört med samma period i fjol.
– Vi är också glada över att vi i sommar sett en ökning när det gäller räckvidd enligt Orvestos mätningar.
Siffror som, enligt Carl Gyllfors, visar att den prishöjning som Aftonbladet genomförde i juni (från 8 till 9 kronor måndag-lördag) inte haft en negativ effekt på försäljningen.
För helåret 2005 redovisade Aftonbladet sitt bästa resultat någonsin med 339 MKr efter finansnetto. Var blir det för 2006?
– Vi har högt ställda mål. Vi ska öka.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.