Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Aftonbladet gör printsatsning – lanserar en nöjes- och kulturtidning

Publicerad: 23 mars 2017, 07:38

Den nya tidningen, som ska ersätta Nöjesbladet, har fått namnet Femplus och får en egen rygg i Aftonbladets papperstidning på fredagar. Första numret kommer i morgon.


Femplus kommer att innehålla kultur- och nöjesjournalistik för våra tidningsläsare. Vi vill ge dem en fet och lyxig läsning inför helgen, säger redaktör Anna Andersson.

De respektive redaktionerna slås inte ihop utan fortsätter att jobba var för sig. Och Anna Andersson är bryggan mellan dem.

Hur skiljer Femplus sig från Nöjesbladet?

– Det är just det att kulturen går in. Sedan har vi sett över formen lite – gjort den stramare och snyggare.

Men de digitala läsarna kommer inte att märka någon skillnad. Utan satsningen görs för Aftonbladets tidningsläsare.

För oss på Aftonbladet går ju digitalt först. Men vi har fortfarande många tidningsläsare och de står för en stor del av intäkterna. Och vi vill ju att de som köper tidningarna i dag ska göra det även i morgon. Därför är jag jätteglad över att vi gör den här satsningen.

Det första numret följer med morgondagens tidning och är 28 sidor. Innehållet består bland annat av Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborgs möte med skådespelaren Lena Endre. Vidare går redaktionen också till botten med vad som verkligen hände under Bob Dylans första besök i Sverige 1966. Nästa vecka är Nobelpristagaren tillbaka i Sverige.

Bland de återkommande skribenterna i Femplus finns Ingalill Mosander, Fredrik Virtanen och Karolina Fjellborg samt filmrecensenterna Jens Peterson och Jan-Olov Andersson är alla återkommande skribenter i Femplys. Dessutom medverkar tecknaren Jan Stenmark varje vecka med nya underfundiga teckningar.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News