Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Aftonbladet får straffavgift sänkt till 7000 kronor

Publicerad: 2 Maj 2008, 11:48

Aftonbladet har fällts för att ha blandat samman sponsringsmeddelande och väderrapport i sändningar i TV7 2006. Men kammarrätten sänker den avgift bolaget ska betala till 7000 kronor från 50 000 - eftersom TV7 bara hade intäkter på 70 000 under året.


Granskningsnämnden och senare länsrätten har fällt Aftonbladets TV7 för att ha blandat samman reklam för sponsorn Fritidsresor med den väderrapport företaget sponsrade. På olika sätt, bland annat genom att samma låt spelades under såväl reklam som väderprognos, flöt gränserna.

Aftonbladet försvarade sig med ovana och okunskap.

Men företaget fälls i alla instanser.

Däremot sänker kammarrätten avgiften Granskningsnämnden beslutat och länsrätten fastslagit, 50 000 kronor, till 7000 kronor. Ett företag ska inte tjäna på att överträda regler, men i och med att Aftonbladets TV7 bara hade intäkter på 70 000 sitt första halvår, så sänks avgiften.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.