Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Aftonbladet bytte logga för tryckfriheten

Publicerad: 30 Augusti 2006, 05:20

Det var inte många av de 169 dagstidningarna som tänkt på nätet när det gäller tryckfrihetskampanjen. Pressens Tidnings snabbkoll på de största sajterna i morse gav några enstaka annonser i resultat.


Vestmanlands Läns Tidnings sajt vlt.se öppnade kraftfullt med ren skärm och texten ”Hela denna tidning är en annons för tryckfriheten”. Aftonbladet hade byggt logga till ”Tryckfrihet”.
Den stora kampanjen för tryckfriheten förändrar papperstidningarna idag – i varierande grad. I nätupplagorna är avtrycken få. Aftonbladets byte av logga står ut som den smartaste markeringen. Tidningens långa historia av att vara
spjutspets i kamp för yttrande- och tryckfrihet gör att det har smak av synonymer när ”Aftonbladet” är bytt mot ”Tryckfrihet”. Chefredaktör Anders Gerdin är med i gruppen inom Tidningsutgivarna som arbetat fram kampanjen.
När fick ni idén att byta logga?
– Som lösnummerförsåld tidning kan vi inte göra en blank etta, som morgontidningarna kan. Så byrån vi jobbade med Forsman & Bodenfors kom på det här greppet.
– Vi gjorde något liknande för 3-4 år sedan, när vi startade kampanjen ”Återbäringen”. Då var det ingen som märkte att loggan var bytt. Så stark är den.
Vad säger du om kampanjen så här långt?
– Jag har inte hunnit se vad andra gjort än.
ANDERS AHLBERG
Anders  Ahlberg

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.