Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag06.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Aftonbladet backar 2015

Publicerad: 19 Februari 2016, 06:55

Aftonbladet tappar i omsättning på grund av tapp i print för både upplage- och annonsintäkter.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetSchibsted Sverige

Aftonbladets upplageintäkter för print minskade med över 110 miljoner kronor 2015. Från 1 061 miljoner kronor 2014 till 950 miljoner kronor 2015. En minskning med 11 procent. Annonsintäkterna sjönk med 53 miljoner kronor, från 252 miljoner kronor 2014 till 199 miljoner kronor 2015, en minskning med 21 procent.

Printupplagan sjönk med 19 procent under fjolåret.

Samtidigt steg de digitala intäkterna med 12 procent, från 699 miljoner kronor 2014 till 783 miljoner. Men det räcker inte för att täcka tappet i print.

Totalt sjönk Aftonbladets intäkter med drygt 4 procent under fjolåret. Från 2019 miljoner 2014 till 1935 miljoner för 2015. Marginalen (EBITDA) sjönk med 1,5 procent, från 237 miljoner kronor 2014 till 233 miljoner kronor 2015.

Högsta resultat någonsin för Schibsted Sverige

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.