Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

”Aftonbladet attackerar Expressens svagaste länk”

Publicerad: 14 Maj 2008, 09:37

Aftonbladet och Skånskan diskuterar en gemensam kvällstidning i Skåne - Det är en svår uppgift men ska man sätta in stöten någonstans så är det mot den svagaste punkten, säger Karl Erik Gustafsson professor i medieekonomi. (Korrigerad)


Enligt Karl Erik Gustafsson är Malmö stad är den sämsta kvällstidningsmarknaden i Sverige.

– Kvällsposten har blivit en regionaltidning som har mycket större spridning utanför Malmö. Kvällsposten är den svagaste länken i Expressen-kedjan. Det kan vara strategiskt riktigt att angripa den, säger han.

Varför är marknaden så dålig?

– Det har funnits tre morgontidningar i Malmö. Det finns andra resmönster där jämfört med Stockholm och Göteborg, på ledarplats har Kvällsposten legat till höger om mitten och i journalistiken har den varit mer lik de danska sensationslystna tabloiderna.

Vilken produkt skulle fungera på den här marknaden?

– Kanske skulle en helgjuten malmöitisk citytabloid som liknar kvällstidningarna i Stockholm mer än de i Danmark fungera på den här marknaden. Jag tror också att man ska försöka med priskonkurrens. Aftonbladets rikstidning är svag i Malmö så risken för kannibalism är liten och därför kan man kosta på sig ett prisexperiment.

– Men även om satsningen lyckas kan den inte bli så väldigt framgångsrik, eftersom marknaden är ganska liten.

Varför behöver Aftonbladet Skånskan?

– Skånskan kan marknaden. De är inte så framgångsrika i Malmö, men de kan Malmö.

Även Stefan Melesko, medieekonom och gästprofessor i Kalmar, tycker att Skåne och Skånskan är ett logiskt val för Aftonbladet.

– Aftonbladet har försökt identifiera en marknad där de kan växa och varför skulle man inte kunna växa med några tusen exemplar i Skåne? Ska man välja någon marknad där Bonnier är svagt så är det där. Sydsvenskan lyckades inte gå stärkt ur situationen när Arbetet försvann, och det gjorde inte Kvällsposten heller, säger han.

Kvällsposten är dubbelt så stor som Aftonbladet i Skåne, i Göteborg är gapet betydligt mindre till GT. Dessutom finns det en samarbetspartner med gemensamma intressen i Skåne, vilket det inte gör i Göteborg.

– Aftonbladet och Skånskan har en gemensam fiende i Bonnier, och Bonniers agerande både lokalt, nationellt och internationellt i presstödsfrågan har sannolikt ökat irritationen, säger Stefan Melesko

Enligt Stefan Melesko skulle det också kunna handla om ett utspel i ett större sammanhang, men också det skulle sannolikt handla om att störa Bonniers i Skåne, tror han.

Sydsvenskan startade Kävvlsposten 1948, och köpte och lade ner Skånska Aftonbladet 1949.

– Vi kan leka med formuleringen att Skånska Aftonbladet fick ge plats åt Kvällsposten och att Kvällsposten nu får ge plats åt Skånska Aftonbladet. Jag tycke att man ska välkomna initiativet, det är så fruktansvärt sällan det startas en ny dagstidning i Sverige.

På Aftonbladet vill man dock inte dra å så stora växlar:

– När det här läckte ut tyckte vi att vi skulle lämna in en registrering, mest för att få upp en gard. Jag tror inte det skedde i samråd med Skånskan. Vi för diskussioner om någon form av samarbete, men inget är klart än. Att det är registrera som en 7-dagarstidning är ingen större dramatik, så gör vi med allt vi registrerar, säger Niklas Bodell, informationschef på Aftonbladet.

Vad ser ni för möjligheter på den skånska marknaden?

– I Skåne är ju vår konkurrent av tradition väldigt stark, så det är en intressant marknad.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.