Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Adobe vädjar till användarnas omdöme

Publicerad: 15 Juni 2011, 10:40

Bildbyråerna överväger en bojkott mot bilder gjorda i senaste versionen av Photoshop. Från Adobes sida vill man i stället uppmuntra till att använda verktyget med gott omdöme och på ett ansvarsfullt sätt.


Ämnen i artikeln:

Adobe

De senaste versionerna av Adobes bildbehandlingsprogram Photoshop har gjort det väldigt enkelt att åstadkomma avancerade manipulationer. Men möjligheterna har funnits där lika länge som verktyget funnits snart 20 år. Och frågan har väckts tidigare.

På Adobe tror man dock varken på en bojkott eller en light-version av Photoshop:

Att förvanska journalistiskt material, och det gäller såväl skriven text som fotografier, är givetvis förkastligt. Likväl är det något som förekommer inom båda områdena och det måste vi både som tillverkare och konsumenter göra vårt bästa för att stävja. Att göra detta genom att förbjuda en specifik mjukvara tror vi dock är helt fel väg att gå eftersom det skulle hindra den legitima användningen av mjukvaran i fråga vilken det än må vara, säger Max Hagelstam, affärsområdesansvarig för Photoshop.

Han menar att det är upp till användaren att inte använda alla möjligheter som finns när det gäller journalistiska bilder. Och uppmuntrar användarna att tillämpa gott omdöme och att använda verktyget på ett ansvarsfullt sätt.

Dessutom menar han att folk börjar lära sig att det inte alltid går att lita på de bilder som medierna serverar:

Den ökade tillgången till digitala bildhanteringsverktyg ökar människors medvetande om att bilder som vi ser i tidningar eller andra medier idag kan ha manipulerats. Precis som att vi under många år har lärt oss att kritiskt granska skriven text, anser han.

Bildbyråer hotar med bojkott av Photoshop-bilder

AFP spårar bildmanipulationer med ny mjukvara

Ämnen i artikeln:

Adobe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.