Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

Adobe lanserar söktjänst och mätverktyg för sociala medier

Publicerad: 19 Maj 2011, 11:49

Idag presenterade Adobe tre nya tjänster: Social Analytics, som mäter aktiviteter i sociala medier, Search Center+ och Tag Manager. Medievärlden har bilderna:


Ämnen i artikeln:

Adobe

Att Adobe nu på allvar rör sig in i Googles domäner blir allt tydligare, inte minst med den massiva satsningen på Omniture Summit 2011, som blir det femte i ordningen, och nu hålls parallellt i flera delar av världen. Örönbedövande musik, bitvis imponerande bildspel och något som stundvis närmar sig rockkonsertkänsla bidrar till intrycket av att den här satsningen är enormt viktig för Adobe.

Brad Rencher, Adobes nya vd för Ominture, inleder dagen med att kallt konstatera att den mobila revolutionen redan har hänt. ”Mobile first” och social integration borde vara en självklarhet för alla typer av innehållsleverantörer – nu blir mätbarheten nästa snackis. En avgörande faktor för att anpassa, förfina och göra en tjänst mer relevant är analysen av den data och metadata som skapas av mediekonsumenter, inte minst i en social kontext.

Adobe Online Marketing Suite står för dagens tre nyheter: Social Analytics, Search Center+ och Tag Manager. Bokstavsförkortningar som KPI och ROI haglar, liksom ett i det närmaste oändligt antal undervarumärken. Det hela ger en komplex och något fragmenterad bild, men samtidigt också en känsla av att Adobe nu börjar närma sig ett ekosystem som är av betydelse inom onlinemarknadsföring.

Social Analytics:

Störst intryck av det som förhandsvisades idag, var tveklöst Social Analytics. Tjänsten annonserades egentligen i mars, men Medievärlden är nu först med att visa delar av gränssnittet – se bilder nedan. Verktyget mäter och optimerar aktiviteter i sociala medier i syfte att driva ROI för digitala kampanjer. Den kanske mest intressanta fallstudien för tjänsten, som nu släpps i beta, är så här långt The Gap, som nyligen kört en stor kampanj i USA via Facebook Places. Social Analytics stödjer så här långt inte svenska, men Adobe lovar ett utökatspråkstöd under betaperioden som kommer att pågå under sommaren.

Search Center+

Search Center+ är ett steg in i det som kallas organiskt sök och integrerar sökdata från flera olika sökmotorer, inklusive Google, Bing och Yahoo. Tanken är att marknadsförare ska kunna öka intäkterna från sin sökmarknadsföring. Även svensk sökdata kommer att ingå i Search Center+, som samlar sin information från europeiska sökmotorer till en början. John Mellor, VP affärsutveckling Omniture, menar att marknadsförare nu kan driva mer relevant trafik och på så vis öka konverteringsgraden. Förutom att ha integrerats med Site Catalyst, kommer Search Center+ även att fungera med Searchmetrics. När betaperioden är över i slutet av 2011, blir Searchmetrics en fullständig Adobe Genesis-partner.

Tag manager

Tag Manager för Online Marketing Suite ger innehållsleverantörer en tagghanteringsmekanism som fungerar med hela Adobe Online Marketing Suite, liksom andra marknadsföringsverktyg. Tag Manager kan användas helt oberoende av taggningssystemet i Site Catalyst, vilket kortar utvecklingstiden jämfört med andra verktyg. Tillsammans med Digital Pulse, kommer Tag Manager att hjälpa till med lokaliseringen av felaktiga taggar och brutna länkar, något som annars kan vara ett tidsödande arbete. Taggnigen kan leda till olika åtgärder (calls) i olika analysverktyg, vilket har betydelse för bland annat optimeringstjänster, annonstjänster, affiliatenätverk och integrerad offlinemarknadsföring.

Bilder från gränssnittet i Social Analytics:

Roman Pixell

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se


Ämnen i artikeln:

Adobe

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.