Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag22.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

”Absurt” använda sig av sms-undersökning

Publicerad: 2 Februari 2010, 11:48

I måndags tvingades TV4 och Kanal 5 stänga sin valundersökning sedan den misstänks ha saboterats. Att använda sig av den här typen av mätningar är absurt enligt statistikexpert Jan Strid.


Ämnen i artikeln:

Kanal 5TV4

Ansvarig för utformningen är webbyrån SearchFactory. På de bägge kanalernas text-tv uppmanades tittare att sms:a in sina partisympatier. Resultatet publicerades sedan fortlöpande där. Men när vissa siffror skenade iväg stoppades projektet. Bland annat hade Sverigedemokraterna då över 46 procent av rösterna. Och varken Centerpartiet, Folkpartiet, Kristdemokraterna eller Miljöpartiet skulle klara fyraprocentspärren.

Att genomföra en undersökning på det här sättet är vansinne enligt JMG-lektorn och statistikexperten Jan Strid. För att den ska ha någon mening måste bland annat alla ha samma chans att svara.

– Och få 80-åringar har en mobil som man kan sms:a med.

Han ser inga möjligheter att på ett korrekt sätt genomföra valundersökning baserade på sms eller nätomröstningar.

– Absolut inte.

TV 5:s presschef Dan Panas understryker att ansvaret för genomförandet ligger hos SearchFactory. Samt att de på text-tv tydligt flaggat för att undersökningen inte var statistiskt säkerställd.

– När skillnaden jämfört med verkligheten är så stor har den tappat fotfästet. Då är det rätt att inte publicera den.

Men det är viktigt att frågan debatteras menar han:

– Det här kan leda till en intressant interndebatt. Hur ska man se på den här typen av undersökningar? När går det bra att använda dem och inte?

Dan Panas pekar också på att osäkra metoder används på fler ställen.

– Går man in på en viss tidning kan man i dag se att Alliansen får 72 procent av rösterna.

På SearchFactory har man analyserat det inträffat men väljer att ligga lågt för närvarande.

– Jag vet vad som hänt men väljer att inte kommentera, säger Fredrik Karlsson, säljansvarig för text-tv.

Dagens Nyheter har skrivit om det här:

Sydsvenskan har skrivit om det här:

Ämnen i artikeln:

Kanal 5TV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.