Få hela storyn
Starta din prenumeration
Medievärldens arkiv
Publicerad: 7 Juni 2010, 10:29
Aftonbladets ledning har en dialog med Expressen och med två marknadsaktörer för att få fram en ny metod för att mäta upplaga. Men ännu är man inte i mål. Förhoppningen är att vi ska vara det innan sommaren, säger vd Anna Settman.
Chefredaktör Jan Helin fick fel. Sista april lämnade Aftonbladet TS upplageredovisning, då trodde han att alla kvällstidningar skulle räkna upplaga på samma sätt redan i maj.
Alla friex, rabatterade ex, blockabbonemang och annat som ingår i TS-upplagan skulle vara borta i såväl Aftonbladets som Expressens siffror. Så blev det inte.
Hur långt från varandra kvällstidningarna står vill inte vd Anna Settman gå in på men hon hoppas att de ska ha enats innan sommaren.
Aftonbladets ledning vill inte säga något om hur många tidningar man säljer i dag.
Expressen fortsätter att gissa vår upplaga. Men i sin statistik berättar de inte att deras egna siffror bygger på tre tidningar, säger Anna Settman.
Hur har annonsörerna reagerat på att ni lämnat TS?
För dem handlar det om att de vill ha ett utvecklat räckviddsmått så de är positiva till det här. Positiva och överraskade att det ingår allt från gratisutdelade tidningar till pdf-filer i TS-måttet. Det var de i regel inte medvetna om.