onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

90 procent av Springers intäkter från det digitala om några år

Publicerad: 1 februari 2012, 10:19

Gratis har aldrig varit modellen för Axel Springer förlag, och snart får de 50 procent av sina intäkter från digitala kanaler.


Det gäller att veta vad affärsverksamheten går ut på. Vi lever inte på att sälja pappersprodukter utan innehåll. Därför är digitaliseringen bara bra för oss. Det ger oss chansen att nå fler, på ett billigare sätt, och med ett bättre erbjudande då det inte går att vara interaktiv med en tidning. Det menar Georg Konjovic, ansvarig för premiuminnehåll på Axel Springer förlag.

Företaget är Europas största dagstidningsförlag och kontinentens tredje största när det gäller magasinsverksamhet. Och det har helt ställt in sig på en digital framtid.

I dagsläget kommer mer än 30 procent av intäkterna från digitala verksamheter. Nästa år blir det omkring 50 procent och om några år kan de ligga på 80 – 90 procent av intäkterna.

Men print kommer aldrig att försvinna, det tror jag inte , säger Georg Konjovic.

Även om det om några år kanske inte ges ut några dagliga nyhetstidningar längre, menar han.

I nuläget finns det mellan 1,6 miljoner till 1,9 miljoner Ipads i Tyskland. Den siffran kan fördubblas inom ett år tror Georg Konjovic. Lite beroende på hur bland annat Apple och Amazon agerar.

Och det är mycket goda nyheter för oss. Omkring 70 procent av alla som använder surfplattor har läst en tidning eller ett magasin där som de inte läst i printversionen. Det ger gyllene möjligheter för alla som jobbar med journalistisk verksamhet, säger Georg Konjovic.

Men det gäller att agera rätt understryker han.

Axel Springer förlag har som tes att inget ska vara gratis. Alla koncernens appar bygger antingen på prenumerations- eller lösnummermodeller.

Olika betalmodeller på tidningssajterna håller på att utvecklas och ska lanseras inom kort på bland annat Die Welt. Planen är att det ska finnas  på alla sajter.

Allt ska ha en prislapp.

Förlaget har också lanserat iKiosk, från början såldes bara koncernens pdf-tidningar där men sedan i december i fjol finns ett stort antal av Tysklands medieföretag där.

Om fyra till åtta veckor ska modellen lanseras i fler länder. I nuläget hanterar iKiosk bara Ipad-appar men ska inom kort även finnas för Android-appar.

10 procent av intäkterna går till Axel Springer förlag.

Vilket är bättre än att betala 30 procent till Apple.

Axel Springer håller också på att betatesta en nyhetsaggregator som ska bli en utmanare till exempel till Flipboard. Den går under arbetsnamnet My Edition.

Den bygger dels på att alla större mediehus är anslutna.

Annars är det inte så stor idé. Läsarna vill välja mellan hela utbudet.

Dels på att läsarna väljer ut vad de helst vill läsa om. Men mjukvaran bakom tar ännu större hänsyn till vad konsumenten valt att läsa tidigare.

My Edition bygger till 10 procent på önskemålet och till 90 procent på hur man agerat, säger Georg Konjovic.

Tjänsten kommer givetvis inte att vara gratis när den blir skarp. Något som läsarna inte alls har något problem med menar han:

Det finns i vårt DNA att vi vill betala och göra rätt för oss.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev