Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag26.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

75 tjänster bort från Promedia

Publicerad: 12 Juni 2012, 07:09

Promedia ska minska antalet anställda med 75 tjänster. Två tredjedelar av dessa berör redaktionell personal.


Ämnen i artikeln:

VLTPromedia

75 nettotjänster försvinner när Promedia ställer om för minskade annons- och prenumerationsintäkter i framtiden.

Marknadsområdet Västmanland drabbas hårdast. Där försvinner 40 tjänster. 19 SJF, 12 från Unionen och 6 grafiker. Dessutom handlar det om tre taltidningstjänster som redan är bortförhandlade.

Ingresstidningarna, som fortfarande har en relativt betydande lokal organisation kommer att beröras mest när det gäller nerdragningar för personal som tillhör Unionen och Grafikerna.

Där har de andra titlarna redan gjort stora omställningar, säger Thelma Kimsjö, tidningschef på VLT och Ingress.

När det gäller minskad redaktionell personal kommer det främst att drabba VLT. För att hantera det kommer det att krävas nya arbetsformer och ökad samordning. Men det kommer inte att handla om gemensam redigering.

Vi har tittat på det men kommit fram till att det inte innebär några stora vinster, säger Promedias vd Lena Larsson.

För Örebroområdet (NA, Örebroar´n och Motala&Vadstena tidning) handlar det om 29 tjänster, främst redaktionell personal.

Södertäljeområdet (LT, SödertäljePosten och NynäshamnsPosten) ska minskas med 8 tjänster.

Norrtelje Tidning ska krympa antalet anställda med 4 tjänster.

Det här är preliminära bemanningstal. Inget är förhandlat ännu, säger Lena Larsson.

Nu ska alla tidningar se över vad och hur de producerar.

Det ser olika ut på alla tidningar, den här processen kommer att vara anpassad till de lokala förhållandena.

Senast i augusti kommer de slutgiltiga organisationsförslagen att presenteras.

Så blir nya Promedia

Ämnen i artikeln:

VLTPromedia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.