Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

75 procent undviker reklam på nätet och i etern

Publicerad: 21 Oktober 2008, 08:43

Medieinvesteringar i etern är till liten nytta. Det visar en undersökning som Sveriges Annonsörer genomfört. ­ De stora vinnarna är istället printmedierna, säger Margareta Kylberg, medierådgivare på Sveriges Annonsörer i ett pressmeddelande.


Ämnen i artikeln:

SifoSveriges Annonsörer

Sveriges Annonsörer har med hjälp av SIFO under våren 2008 undersökt svenska folkets attityd till reklam. Bland annat fick de som deltog i undersökningen fått ta ställning till följande fråga:

”Ibland kan reklam vara intressant och rolig men ibland irriterande. Om du tänker på reklamen i några olika medier och funderar om du inte har något emot reklamen eller om du aktivt försöker undvika reklamen.”

Det visade sig att 3 av 4 undviker reklam i tv, radio och på internet.

För dagstidningarna är siffran betydligt bättre, där säger sig 42 procent aktivt försöka undvika reklam.

– Enligt detta resultat skulle en stor del av medieinvesteringarna i etern gå upp i rök – till ingen nytta. De stora vinnarna är istället printmedierna, det vill säga morgon- och kvällspress, tidskrifter och magasin, där så många som 60 procent anser att reklamen kan bidra och vara av intresse, säger Margareta Kylberg, medierådgivare på Sveriges Annonsörer.{embed class_sfx=-inner&where=category&where_id=18}

Ämnen i artikeln:

SifoSveriges Annonsörer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.