Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

66 miljarder till reklamköp 2011

Publicerad: 12 april 2012, 08:30

Totalt plöjdes det ner drygt 66 miljarder kronor till reklaminvesteringar 2011. En ökning med 3,3 miljarder jämfört med året innan.


Ämnen i artikeln:

IRM

Det visar årssiffrorna från Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM).

Av dessa 66 miljarder gick 7,8 miljarder direkt till dagspressen. Vilket innebär att den ligger på samma nivå som 2010.

De direkta investeringarna i tv blev 5,7 miljarder (+10,5 procent) och på nätet 6,5 miljarder (+13,2 procent).

Event gick starkt framåt under året med en ökning på 28,4 procent vilket innebar en omsättning på 3,5 miljarder. Även sponsring tog marknadsandelar med en ökning på 7,6 procent vilket innebar en total omsättning på 5,8 miljarder.

I totalsiffran för året har IRM också räknat med produktionskostnaderna. De står för 12,4 miljarder kronor av totalsumman och har ökat med 3 procent jämfört med 2010.

Där ingår bland annat produktionskostnaderna för direktreklam på knappt 6,2 miljarder, att jämföra med distributionskostnaderna på 3,9 miljarder som normalt brukar vara det som redovisas.

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.