Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

61 procent av Schibsteds vinst kommer från nätet

Publicerad: 9 Maj 2008, 07:07

Under det första kvartalet i år svarade nätet för 61 procent av rörelseresultatet. Mediaanlytiker är övertygade om att denna utveckling kommer att förstärkas ytterligare framöver.


Under det första kvartalet i år hade Schibsted intäkter på 3 448 miljoner norska kronor, vilket är något svagare än i fjol. Däremot ökade rörelseresultatet med 23 miljoner till 283 miljoner.

Försäljningen av VG-huset gav koncernen en vinst på 842 miljoner och gav därmed ett resultat före skatt på 1 071 miljoner kronor.

Nätet betyder i dag mycket för Schibsted. Under det första kvartalet växte intäkterna från nätet med 29 procent, vilket beyder att nätet svarade för 61 procent av rörelseresultatet.

– Online kommer att fortsätta tillväxten, det är det ingen som helst tvekan om. Frågan är bara hur mycket. En svagare annonsmarknad kan komma att drabba även nätet senare i år, säger mediaanalytiker Henrik Schultz vid Kaupthing Bank i Oslo till Medievärlden.

– Egentligen bjuder detta kvartalsresultat inte på några överraskningar. Vi ser en kraftig online-aktivitet, medan print fortsätter nedgången. Trots att gratistidningarna 20 Minuter gör det dåligt både i Frankrike och Spanien tror jag att Schibsted kommer att hålla fast vid dessa produkter.

Koncernens båda flaggskepp i Norge, Aftenposten och Verdens Gang (VG) bärgas av intäkterna från nätet. Driftsresultatet för Aftenpostens papperstidning sjönk med tio miljoner kronor till 49 miljoner under detta års första kvartal. Tidningens intäkter från annonsbolaget Finn.no ökade från 61 till 81 miljoner kronor.

Driftsöverskottet för VG blev i stort sett oförändrat och hamnade på 82 miljoner kronor. Det var en svag nedgång för pappersdelen, medan nätdelen hade en motsvarande uppgång.
Christer  Källström

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.