Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

47 procent tveksamma till tv-licens

Publicerad: 22 Mars 2011, 07:11

Närmare hälften av svenskarna är tveksamma eller negativa till att public service ska licensfinansieras. Det visar en undersökning som opinionsinstitiutet Sifo gjort på uppdrag av Göteborgs-Posten.


Ämnen i artikeln:

SifoGöteborgs-Posten

Under våren inleds arbetet med den utredning som ska dra upp riktlinjerna för det nya public service-avtal som träder i kraft i januari 2014. Finansieringen av Sveriges Radio, Sveriges Television och UR är en av de frågor som utredningen ska arbeta med.

Hur ska SVT, SR och UR finansiernas i framtiden, genom licensavgift som idag eller via en skattehöjning motsvarande licensavgiften? Den frågan ställdes av Sifo till 1000 personer. Det visade sig att 53 procent av svenskarna vill att licensavgiften behålls som idag medan 47 procent är tveksamma eller hellre vill betala sin tv-avgift via skattsedeln.

SVT:s vd Eva Hamilton tycker att siffrorna talar för en fortsatt licensfinansiering.

”Jag tycker det är ett bra resultat att fler än hälften av de tillfrågade, 53 procent, föredrar den nuvarande ordningen. Det talar för en fortsatt licensfinansiering, säger hon till GP.

Enligt kulturministern Lena Adelsohn Liljeroth är finansieringen av public service en av de viktigaste frågorna i det nya public service-avtalet och hon säger till GP att man måste se över finansieringsformerna i dessa tider då den tekniska utvecklingen går så snabbt och public service går att nå i flera olika kanaler.

När det gäller det faktum att 47 procent av svenskarna är tveksamma till licensfinansiering och hellre vill betala sin tv-avgift via skattsedeln säger hon:

”Det är inte särskilt märkligt. Tvärtom är det en synpunkt vi ofta nås av på departementet.”

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

SifoGöteborgs-Posten

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.