Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

37 procent inom LO saknar daglig tidning

Publicerad: 22 September 2004, 14:04

En undersökning som LO gjort visar att 37 procent av organisationens medlemmar inte har tillgång till en daglig tidning i bostaden. När samma fråga ställdes till medlemmarna 1968 var andelen 10 procent, i början av 90-talet hade den ökat till 23 procent.


– Tidningarna är ett viktigt medium ur demokratiskt synpunkt och det är angeläget att följa utvecklingen, säger LO:s utredare Sven Nylander.
LO kommer nu att gå vidare och analysera undersökningens resultat.
På LO konstaterar man att det med tanke på alla de alternativa medier som står till buds är det ändå överraskande positivt att så många som drygt sex av tio LO-medlemmar och sju av tio anställda har en daglig tidning i bostaden. Sverige ligger här bra till internationellt.
Den största andelen som inte har daglig tidning återfinns bland de yngre medlemmarna, medan det motsatta gäller för den äldsta gruppen. Tidigare mätningar har visat att andelen unga utan daglig tidning ökat kraftigt. Nu har man noterat att den andelen minskat sedan 2000.
Tittar man på familjetyper så är det gruppen ensamstående med barn som innehåller den största andelen (sex av tio) utan daglig tidning. Men också i familjer med två vuxna och barn är det många som inte har en daglig tidning. Detta är viktiga apsekter på barns och ungdomar uppväxtvillkor, konstaterar LO.
Tidigare undersökningar har visat att det bland LO-medlemmar i Storstockholm var vanligare än ute i landet att inte ha dagstidning hemma. Denna andel minskade under åren 2000-2003, från 51 till 37 procent. Utanför Storstockholm ser det ungefär likadant ut nu som tidigare. LO förmodar att gratistidningarna haft stor betydelse för ökningen i Storstockholm.
Undersökningen ”Tillgång till daglig tidning i hemmet” baseras på 3 200 besöksintervjuer som cirka 75 procent har svarat på.
KARIN LINDELL

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.